Moederdag 2021: wat lezen onze moeders?

Vorig jaar hadden we voor moederdag een lijstje met jullie gedeeld voor de beste moederdagcadeaus. Dit jaar gaan we een ander soort lijstje met jullie delen. Hiervoor gaan we terug naar ons ouderlijke huis en de boeken die onze moeders graag lazen. Het leuke is om ook te zien in hoeverre wij beïnvloed zijn door de boekenkeuzes van onze moeders.

Hebben we onze kookkunsten van onze moeders die een huis vol kookboeken hadden? Verslinden we romans omdat onze moeders die ook altijd lazen toen we opgroeiden? Of hielden ze van spannende boeken, vol met mysterie en detectives? Neem een kijkje in de boekenkasten van onze moeders.

Astrid Habraken

Mijn moeder is net als ik een veellezer: ze houdt van veel genres. Als kind las ik veel boeken nadat zij ze uit had. Tenminste: als mama er van genoten had! Een van de eerste boeken die ik me kan herinneren is ‘De stam van de holebeer‘ – dat verslond mijn moeder en daarna verslond ik het dus ook. Op erg jonge leeftijd kan ik je zeggen! Dat we dezelfde boeken lazen vond ik vooral als we in de zomer vier weken op vakantie gingen super handig. Dan kon ik nadat ik mijn eigen boeken uit had lekker verder met die van mijn moeder.

Ook Harry Potter las ik nadat mijn moeder de boeken aan mij doorgaf. Net als ‘De zeven zussen’ serie. Je raadt zeker al wat ik haar dit jaar voor moederdag gaf? Omgekeerd gebeurt het gelukkig ook, dat ik mijn moeder boeken aanraad en dat zij die vervolgens verslindt. Heerlijk om samen over boeken te kunnen praten. De enige genres waar ik haar niet enthousiast voor krijg: de dystopische verhalen en boeken over vampieren die ik tot mijn favorieten reken…

Marga

Mijn moeder (in 2000 overleden) had een druk leven en was maatschappelijk betrokken bij politieke partijen en liefdadigheidsinstellingen. Toch was zij altijd wel bezig in een boek. Vaak literaire romans. Zo was ze erg onder de indruk van alle boeken van Isabel Allende en vond ze ook de boeken van Marianne Frederiksson heerlijk om te lezen. Samen lazen we ‘Anna, Hanna en Johanna’ en kwamen er achter dat we dit toch wel het allermooiste boek van Fredriksson vonden. Maar ‘Simon’ stond voor haar op de tweede plaats!  Ik heb beloofd dit boek te lezen maar moet nog steeds deze belofte inwilligen…

Dit geldt ook voor ‘De tweeling’ van Tessa de Loo.  Mijn moeder vond het een prachtig boek. Mijn dochter inmiddels ook. Ik zal het spoedig lezen. Beloofd.

Natasja

Als kind was ik al onder de indruk van de grote boekenkast van mijn moeder. Deze stond vol thrillers en romans (en een enkel fantasyboek van mijn vader). Daarnaast maakten we ook stiekem samen gebruik van het bibliotheekabonnement dat ik als kind had, waarbij het goed uitkwam dat we dezelfde boeken interessant vonden.
Ook nu wisselen we regelmatig boeken en boekentips uit. Zo is mijn moeder op dit moment bezig in de ‘Reizigers-serie’ van Diana Gabaldon, één van mijn absolute favorieten, en staat inmiddels een deel van haar boekencollectie hier in de kast, met voornamelijk titels van Ludlum en Baldacci, klaar om gelezen te worden.

Noortje

Bij ons thuis was het vooral mijn moeder die de boeken aanschafte en onze boekenkasten waren dan ook goed gevuld. Met kunstboeken (mijn beide ouders waren tekendocent en schilderden) en literatuur. Toen ik de kinderboeken ontgroeid was en op zoek moest naar “volwassen” boeken voor de verplichte leeslijst van school, kon ik in de boekencollectie neuzen. Mijn moeder tipte dan vooral boeken die niet te zwaar op de hand waren. Een van die titels was ‘De Wereld volgens Garp’ van John Irving. Het begin van een nog steeds voortdurende verslaving aan de boeken van deze schrijver!

We lezen ook vaak dezelfde boeken. Zij het met compleet andere ogen. Ik weet nog dat zij om ‘De ontdekking van de hemel’ van Harry Mulisch vaak moest lachen. Vooral om passages over de politiek in de jaren zestig. Toen ik het boek daarna zelf las, ontging mij die humor compleet, omdat ik natuurlijk in een andere tijd ben opgegroeid en dus niet dezelfde associaties deelde.

Nog steeds leest mijn moeder veel. En vooral ook nog steeds dikke pillen. Boeken uit alle hoeken van de wereld. Van Zuid-Amerikaanse schrijvers als Gabriël Garcia Marquez tot Haruki Murakami uit Japan. De boeken van Marquez ( zie mijn blog over nooit uitgelezen boeken in mijn boekenkast over ‘Honderd jaar eenzaamheid‘) laat ik aan mij voorbijgaan, maar ik hoop toch nog een keer tijd vrij te kunnen maken voor Murakami.

Yvonne

Zondag rustdag. Zondag leesdag. Dat is wat er in mij opkomt als ik denk aan mijn moeder en lezen. Opgegroeid op een boerderij weet ik niet anders dan dat er altijd gewerkt werd. Behalve op zondag. Na de kerk koffie drinken en rust. En dan zat mijn moeder vaak boek te lezen. Of te breien. En ik moet heel eerlijk zijn, ik heb mijn liefde voor boeken nooit gedeeld met mijn moeder. We hadden het er gewoon weg niet over. Zij las, en ik las.

Nu na haar overlijden (2017) kom ik erachter wat ze las. Eén van de boeken die ik in haar kast heb gevonden is: ‘Gouden jaren’ van Annegreet van Bergen. ‘Gouden jaren’ is een boek over hoe ons dagelijks leven in een halve eeuw onvoorstelbaar veranderd is: in 1960 had een op de drie Nederlanders een kunstgebit, van Broccoli en paprika hadden we tot in de jaren 90 nog nooit gehoord.

Al ruim een jaar staat dit boek in mijn kast. Om te lezen en te delen met jullie via een recensie. Ik heb het boek nu uit de kast gehaald. En boven op de ‘te lezen’ stapel gelegd. De rest van de boeken die ik in haar kast heb gevonden spraken mij niet aan. Te ‘ouderwetse zoetsappige’ familieromans. Ook al is mijn favoriete genre romans en Chicklit, mijn voorkeur ligt toch net iets anders dan die van mijn moeder. Verschillen we toch nog ergens in…

Godart Bosmans

Moederke zaliger was een sporadische lezer. In gedachten zie ik haar weliswaar toch nog vaak aan de keukentafel zitten onder de lichtkoepel, maar … zij was geen boekenlezer. Ze las vooral lokale krant en een damestijdschrift. Dit tijdschrift heette ‘Rosita’ en er stonden alledaagse onderwerpen in waar ze dan graag over sprak.

Mijn vrouw, waar ik al meer dan 40 jaar boeiend mee gehuwd ben, is ook een echte fantastische moeder van twee zonen (veertigers) en, geloof het of niet, ook een fervente (digitale) lezer … maar eveneens geen boekenlezer. Dagelijks leest ze graag de krant alsook enkele tijdschriften waaronder het weekblad ‘Libelle’ en het maandblad ‘Filosofie’. Haar aandacht gaat vooral uit naar actuele thema’s van nu levende mensen waar ze dan graag over filosofeert. En ze is zeer gevoelig voor machtsmisbruik, op welke wijze dan ook , waardoor dat vaak onderwerp van gesprek is.

Leuk weetje: ‘Rosita‘ is destijds samengegaan met het ‘Rijk der Vrouw’ (deze titel wilde ik je echt niet onthouden 😉) en is uitgemond in ‘Libelle‘, in Vlaanderen alvast een zeer populair weekblad dat uitgebreid vele thema’s behandelt.

Vaak zegt ze al lachend “boeken moet ik niet lezen want dat doe jij al en je vertelt toch alles….”😉). Die moeders toch hé…

Lysanne

Toen ik opgroeide zag ik mijn moeder altijd met een roman. Niet een te dik boek, rond de 200 pagina’s en altijd met een goed einde. Deze las ik na haar of beter gezegd voor haar, ik verslind boeken dus ik was net iets sneller. Ze zou eigenlijk op vakantie gaan met mijn tante, maar door de corona-situatie kan dat helaas niet doorgaan. Daarom heb ik voor haar het boek ‘Plaza Granada’ van Victoria Hislop gekocht. Zoals de titel al zegt: een verhaal dat plaatsvindt in Granada. Sonia ontsnapt voor een weekje naar Spanje waar ze Miguel leert kennen. Hij vertelt zijn familieverhaal ten tijde van de Spaanse Burgeroorlog. Klinkt als een goed boek, toch? Ik laat weten wat mijn moeder ervan vindt!

Tips voor moederdag

Welke boeken lezen jullie moeders altijd? Wellicht zitten er een hoop goede tips voor moederdag in deze blog. Want één ding weten we zeker: dit zijn de boeken die onze moeders graag lezen!

Links naar boeken: