Plattegrond van een jeugd

‘Plattegrond van een jeugd’ is geschreven door Wanda Reisel. Wanda is een succesvolle Nederlandse schrijfster: haar roman ‘Witte Liefde’ stond op de shortlist van de AKO Literatuurprijs en werd bekroond met de Anna Bijns Prijs*.

Plattegrond van een jeugd

De titel van dit boek sprak mij onmiddellijk aan. Hoe kun je een plattegrond van je jeugd maken? Ik dacht meteen aan mijn eigen jeugdherinneringen die zich voornamelijk in ons ouderlijk huis in Hilversum afspeelden. Dat huis kan ik nog uittekenen in mijn hoofd. Een plattegrond van een huis, waar alle herinneringen aan zijn gekoppeld. En dat is precies waar het boek van Wanda over gaat. Een mooi gegeven!

Wanda’s leven

Het boek gaat over de schrijfster zelf en zoals gezegd, over haar jeugd. Zij beschrijft haar ouderlijke huis tot in detail. Het is een statig herenhuis aan de Van Eeghenstraat 100 te Amsterdam. Dit grote huis bestaat uit vijf verdiepingen, zestien kamers, zesentwintig vaste kasten. Kolenhok en prieel in de tuin, grenzend aan het Vondelpark. Ieder detail van dit huis staat in haar geheugen gegrift en Wanda duikt dan ook diep in haar herinneringen, met als voornaamste vraag: wanneer begon haar ambitie om schrijfster te worden?

Herkenbaar en intiem

Het boek is heel herkenbaar en intiem. Wanda schuwt geen enkel onderwerp en plaatst ze in het tijdsbeeld van toen. Voor mensen van haar generatie (60+) zullen haar verhalen als muziek in hun oren klinken. Voor jongere mensen is het boek echter ook interessant. Er passeren namelijk aardig wat verhalen de revue die ook een beetje op zichzelf staan.

Verhalen om van te smullen

Zo heb ik gesmuld van het verhaal van de oom van Wanda die in Amerika woont en Wanda zijn visie vertelt over de marketing van Jezus Christus en de Bijbel. Het is erg origineel en vindingrijk.

En het verhaal van een ezel die bij een oude buurvrouw woont. De buurtkinderen en Wanda zijn vaak bij de ezel en leven intens met het verdriet van de oude vrouw mee als de ezel sterft. Ook het verhaal van puberaal-verliefde-Wanda, op haar leraar Nederlands, is hilarisch en verbazingwekkend tegelijk. Wat de leraar met haar verliefdheid doet, zou in deze tijd echt niet meer kunnen. Lees en verbaas je…

Het laatste verhaal gaat over twee stelletjes, die elkaar bedriegen maar ieder hun eigen redenen hebben. Wat is goed en wat is fout? De lezer mag hier zelf over oordelen.

Rommelig of aansprekend?

Het boek heeft een duidelijke lijn in de vorm van de plattegrond van het huis en alle kamers die Wanda bij langs gaat. Maar soms is het verwarrend wie nu de ik-persoon is of wat het verhaal te maken heeft met Wanda’s jeugd.

Desalniettemin is het boek gewoon lekker en leuk om te lezen. Het is niet spannend en het zal je geen slapeloze nachten bezorgen, je zal geen tissues nodig hebben om je tranen te stelpen en je hersens zullen niet erg hard aan het werk moeten om een plot te begrijpen. Het is gewoon een mooi, relaxed boek dat rust uitstraalt en je een beetje weemoedig maakt. En misschien krijg je, net als ik, ineens een beetje heimwee naar je eigen ouderlijke huis.

* = De Anna Bijns Prijs was een prijs die werd ingesteld door de Anna Bijns Stichting voor de bekroning van een Nederlandstalige schrijfster. Zie meer hierover op Wikipedia.

Meer, min of meer, autobiografische romans: