Mauk – Jan Vantoortelboom

‘Mauk’ is een roman geschreven door Jan Vantoortelboom en onlangs uitgegeven door uitgeverij Atlas contact. Ik heb het boek gelezen én het luisterboek gedaan. Beiden kan ik van harte aanbevelen!

Jan Vantoortelboom

Inmiddels heb ik al vier van zijn zes boeken gelezen en verheug ik me telkens weer op een nieuwe roman. Jan Vantoortelboom schrijft romans die memorabel zijn en van hoog niveau. ‘Meester mitraillette’ is mijn absolute favoriet en niet alleen van mij. Het boek werd verkozen als ‘boek van de maand’ door DWDD hetgeen toch echt wel een mooie aanbeveling aan het grote publiek was. Maar ook zijn andere romans vond ik allen erg mooi qua verhaal en de prachtige literaire, ietwat melancholische, schrijfstijl van Vantoortelboom.

Luisterboek

Zowel ‘Meester Maitrailette’, als ‘De man die haast had’ en ‘Mauk’ zijn als luisterboek ingesproken door Jan Vantoortelboom zelf. Als verteller is hij zeer overtuigend, spreekt helder en zijn melancholische, langzame stem past perfect bij de sfeer van zijn verhalen.

Niet iedere auteur, die zijn boek zelf inspreekt als luisterboek, heeft het talent om ook echt mooi voor te lezen. Sommigen kunnen dit toch echt beter uitbesteden aan ervaren voorlezers. Bij de romans van Vantoortelboom vind ik het wél een meerwaarde hebben dat de auteur zelf zijn romans voorleest.

Mauk

De roman vangt aan als Mauk op zijn sterfbed ligt en terugdenkt aan zijn jeugd. Hij is oud en ziek en zijn lichaam is ‘op’. Hij wil dit eigenlijk helemaal niet aan zijn leven denken maar wordt min of meer gedwongen door zijn verpleegkundige die de dochter is van een vrouw met wie hij een relatie had.

Zijn herinneringen gaan terug aan die relatie maar vooral ook aan zijn jeugd als zoon van een gewelddadige en tirannieke vader en een lieve moeder. Zijn vader was hoofd en docent op de plaatselijke school. Als op een dag een jongetje op het schoolplein zijn moeder opzettelijk voor schut zet en verwond, is daar ineens de imaginaire broer van Mauk, Henri genaamd, die in actie komt. Henrie neemt het jongetje te grazen.

De vader van Mauk straft echter Mauk zo dusdanig hard dat hij ernstig gewond raakt. Mauk vlucht in de wereld van zijn denkbeeldige broer Henri en verzint hele verhalen om zijn eigen leven draaglijk te kunnen maken.

Het Wilde Westen

Vanaf dit moment in het boek lopen er twee werelden parallel naast elkaar. Die van Mauk als jongen en jongeman, en die van Mauk samen met Henri en zijn vader en moeder in het Wilde Westen als pioniers op weg naar een nieuw leven. Het leven is zwaar en keihard en van het konvooi met pioniers, naar nieuw land en leven in Amerika, blijven er maar weinig over. De gebeurtenissen die zich daar afspelen lopen min of meer synchroon met het werkelijke leven van Mauk, dat in een neerwaartse spiraal van angst voor zijn gewelddadige vader terecht komt.

Knap geschreven

In het begin is het verhaal een beetje warrig omdat je als lezer even goed in de gaten moet houden wanneer het nu om de vader van Mauk, zijn oom ‘Onkel Conrad’, zijn broer Henri of over Mauk zelf gaat. Maar al gauw is dit duidelijk en begrijp je de verhaallijnen steeds beter en komen ze op een prachtige manier samen in een climax. Of noem het gerust anti-climax want de verhalen van Jan Vantoortelboom hebben geen happy-ends maar laten je als lezer eerder achter met een snik en een traan. En bewondering!

Aanrader!

Ja zeker. Als is het maar om weer eens even weg te duiken in een wereld die geheel buiten jouw eigen comfort-zone zal liggen maar toch erg realistisch is. De romans van Jan Vantoortelboom zijn allemaal aanraders, vooral voor lezers die van literaire romans houden die je lange tijd bij zullen blijven.