Internationale Schrijfstersdag 2023

Over een paar dagen, op 8 maart, is het weer zover. Dan is het Internationale Vrouwendag! Maar zoals jullie inmiddels gewend zijn van Boekrecensies Blog, maken wij er Internationale Schrijfstersdag van. Om alle vrouwelijke auteurs eens extra in het zonnetje te zetten, en ieder jaar specifiek van diegene die ons extra opviel het afgelopen jaar.

Dit jaar is het thema voor Internationale Vrouwendag Onbeperkt leefbaar. Een thema om de wereld voor vrouwen (en iedereen, want gelijke kansen horen voor iedereen te gelden) leefbaar te maken.

“Met dit thema hopen wij dat vrouwen praktische oplossingen gaan bedenken en ook uit gaan voeren. Soms kun je dat alleen met een groep vrouwen. Soms heb je de lokale politiek ervoor nodig.”

Website Internationale vrouwendag

De wereld die nu beperkt leefbaar voelt, moet eindelijk onbeperkt leefbaar worden. Wij zeggen eindelijk. Op de website staat er “weer onbeperkt leefbaar”, maar wanneer was het voor het laatst dat er gelijke kansen/rechten waren voor iedereen? We blijven hierover schrijven en we blijven ons focussen op schrijfsters, zeker op deze belangrijke dag. Samen staan we sterker.

Zoals vorig jaar, dragen wij deze dag op aan alle vrouwen en aan alle vrouwelijke auteurs.

Marga

Een prachtige roman die in dit thema zou passen is ‘De grote Cirkel’ van Maggie Shipstead. Het boek telt maar liefst 660 pagina’s maar ik ben er werkelijk doorheen gevlogen. Dit klopt ook echt een beetje want het boek gaat over het leven van een van de eerste vrouwelijke piloten.

De titel verwijst naar een route die Marian Graves rond de wereld vliegt, van pool naar pool. Samen met haar reisgezelschap en navigator Eddie, overleeft zij deze tocht echter niet. Jaren later wordt haar logboek gevonden en succesvol uitgegeven. Een eeuw later speelt de actrice Hadley Baxter de hoofdrol in een film over het leven van Marian Graves.

Daarnaast noem ik graag de Nederlandse vrouwelijke auteurs: Liesbeth Woertman, die een paar geweldige boeken heeft geschreven over het zelfbeeld van de vrouw, Gertrud Jetten, die ontzettend leuke paardenboeken schrijft voor de jeugd en Joana de Wit, die een waardevol boek schreef over het leven van een vrouw, en maatschappelijke gebeurtenissen, in de 17e eeuw.

Last but not least: de Franse schrijfster: Annie Ernaux. Haar boek ‘De jaren’ is werkelijk trés formidable

Astrid

Toen ik het thema van dit jaar las, kwam er direct een titel bij me naar boven: ‘Het onzichtbare leven van Addie LaRue’  van V.E. Schwab. Een vrouw die in haar jeugdige enthousiasme een wens doet, die enorme consequenties heeft. Ze heeft een oneindig leven, maar niemand herinnert zich haar als Addie eenmaal de ruimte uit is gegaan. Behalve natuurlijk de duistere god waar ze dit oneerlijke pact mee sloot. Maar wat er ook gebeurt, uiteindelijk kiest Addie altijd voor het leven, op haar voorwaarden. Het is niet onbeperkt leefbaar – want ze blijft vechten met haar onzichtbaarheid en ziet steeds mensen verdwijnen, ook door oorlogen en ziekte. Maar ze laat enorme veerkracht zien en strijdbaarheid. Een gegeven waar ik heel veel inspiratie uit heb gehaald.

En een gegeven dat ook heel belangrijk is in het boek dat ik pas las van Aline van Wijnen, ‘De verloren dromen van Valeria’ Hoe gaan mensen om met omstandigheden die van de ene op de andere dag compleet anders zijn?

Lysanne

Een belangrijk maar moeilijk thema dit jaar om een boek of schrijfster aan te raden. Als ik de beschrijving lees, dan zie ik oorlog voor me. Dit doet me denken aan ‘De crèche‘ van Elle van Rijn. De ongelijkheid en racisme doen me denken aan ‘Recitatif‘ van Toni Morrison en ‘Nightcrawling‘ van Leila Mottley. Maar hoe we het leven, ons leven, leefbaarder kunnen maken… daar heb ik geen boekentip voor.

Natasja

Bij dit lastige thema moest ik al snel aan Lieke Hester en haar boek ‘Het kan ook nooit normaal‘ denken. Deze powervrouw was onlangs al te zien in het tv-programma ‘Bureau Burgwallen’, blogt en volgt op social media, en heeft vorig jaar haar eerste boek uitgebracht, waarin ze openhartig vertelt over haar werk als hoofdagent in Amsterdam. Ze geeft daarmee een indrukwekkende kijk achter de schermen bij de politie en laat daarmee op een krachtige manier zien dat achter elk uniform van een hulpverlener ook maar een mens zit. En ook op social media maakt Lieke zich regelmatig sterk voor gelijke rechten voor iedereen.

Noortje

Ik moest bij dit thema gelijk denken aan de biografie over ‘Dola’, door Mirjam van Hengel. De naam Dola de Jong zal niet veel mensen wat zeggen. Ze was in de jaren na de Tweede Wereldoorlog een beroemd en gevierd schrijfster, met name in Amerika. Toch is ze helaas in de vergetelheid geraakt. Mirjam van Hengel dook in het leven van deze schrijfster en zoomt daarbij in op de sporen die de jodenvervolging in WOII bij Dola heeft achtergelaten, maar ook op de ambitie van Dola om zich als vrouwelijke schrijver overeind te houden in een door mannen gedomineerde wereld. Veelzeggend is dat ze door collega-schrijvers vaak beschouwd werd als vrouw “die ook zo’n beetje schrijft’.

Niet alleen Dola zelf verdient het om weer een plek in de schijnwerpers te krijgen, maar ook Mirjam van Hengel die als biograaf net een stapje verder gaat dan een levensbeschrijving geven. Ze kruipt in de huid van Dola en weet rake parallellen te trekken naar de huidige maatschappij.

Yvonne

Er drie vrouwelijke auteurs die ik graag in het zonnetje wil zetten. Dit zijn drie vrouwen die in een roman een ‘moeilijk’ onderwerp bespreekbaar hebben gemaakt. Gewoon luchtig, soms met wat humor maar altijd eerlijk en oprecht. Wendy de Liefde heeft met haar roman ‘Een streepje tegen’ een prachtig boek geschreven over fertiliteitsproblemen. Dat ze uiteindelijk nu zelf toch moeder is geworden nadat haar boek gelanceerd is, maakt het verhaal helemaal mooi! Ook auteur Lonneke van Engelen heeft een moeilijk onderwerp: echtscheiding, prachtig weten te verwoorden in twee heerlijke romans die je in no time uitleest. Tot slot mag Michaela van Caspel niet ontbreken in dit rijtje. In haar boek: ‘Donderslag bij heldere hemel’ vertelt ze de emotionele verhalen van vrouwen die totaal uit het niets bevielen en de vooroordelen en meningen die ze daarna nog te horen kregen.

Deze drie auteurs hebben prachtige boeken geschreven over onderwerpen die vaak moeilijk bespreekbaar zijn. Maar wanneer we hier open en eerlijk over kunnen zijn, is de wereld voor veel mensen net iets beter leefbaar!

Cynthia

Doelwit’ van Linda Jansma is het boek wat perfect in dit thema past. Naast dat Linda Jansma geweldig kan schrijven blijft het onderwerp ‘eerwraak’ helaas actueel. Meiden die in een westerse cultuur opgroeien met alle mogelijkheden die het hen biedt vervolgens moeten leven zoals hun cultuur dat voorschrijft is voor velen niet te doen. Linda Jansma schrijft in dit boek, gebaseerd op ware feiten wat de gigantische impact is voor hen als ze hun eigen leven proberen te leiden. Gelijke kansen voor iedereen. Helaas moeten er veel keihard voor vechten met alle gevolgen van dien.’

Selina

Wat een mooi maar moeilijk thema om een favoriete schrijfster uit te kiezen. Een topvrouw en geweldige schrijfster waar ik meteen aan moet denken is Angie Thomas. Zij schreef ‘The Hate U Give‘, een ijzersterk boek over rassenhaat in Amerika, vanuit het oogpunt van een jonge meisje. Als je het over girlpower hebt, hoort zij in het lijstje te staan.

Een schrijfster met weer een heel ander uitgangspunt wat vrouwen betreft, is Jessamine Chan. zij schreef het boek The School for Good Mothers’. Dit boek laat absoluut geen positief beeld van de wereld waarin vrouwen (en vooral moeders) leven. Toch bood dit boek me naast verbazing en verbijstering ook vertrouwen en rust. Wat is het mooi dat je in deze wereld jezelf mag zijn en iedereen gelijk is aan elkaar… wat zou dat toch mooi zijn.

Internationale schrijfstersdag 2023 voor álle schrijfsters!

Tot slot willen we alle vrouwelijke schrijfsters bedanken voor het feit dat ze boeken schrijven en anderen weten te inspireren. Ga vooral door en hopelijk zien wij jou volgend jaar in onze lijst.