Je bent al mooi

‘Je bent al mooi’ is een non-fictie boek geschreven door Liesbeth Woertman. Het boek gaat over ‘De schoonheid van imperfectie’. Perfect! Dacht ik meteen. Dát boek ga ik lezen.

Liesbeth Woertman

Prof.dr. Liesbeth Woertman is hoogleraar psychologie aan de Universiteit Utrecht. Al eerder verscheen op deze website een recensie van één van haar boeken: Wie ben ik al niemand kijkt. Dit boek gaat over ons zelfbeeld en de invloed van anderen hierop. ‘Ons’ is in dit geval de ouder wordende vrouw die het niet gemakkelijk heeft in een samenleving waarin ‘tachtig is de nieuwe dertig‘ wordt nagestreefd.

‘Je bent al mooi’ gaat niet specifiek over één bepaalde leeftijdsgroep, generatie of geslacht. Het boek heeft een boodschap voor alles en iedereen.

Zelfbeeld onder druk

Ons zelfbeeld staat behoorlijk onder druk. We leven namelijk in een tijd waarin perfecte lichamen en levens de standaard zijn en worden verheerlijkt in de (Social) media. Mochten die lichamen, levens en gezichten niet helemaal perfect zijn, dan kunnen ze nog altijd gemanipuleerd worden zodat ze perfect lijken. Maar wat doen die beelden met ons? Hoe kun je toch van je zelf houden als je niet perfect bent?

Woertman geeft tal van voorbeelden, overdenkingen en inzichten waar iedereen wat aan heeft. Want niemand is perfect en niemand heeft een perfect leven.

‘Heel is voor mij niet perfect zijn, maar zowel licht als duisternis omarmen, pieken en dalen, mannelijkheid en vrouwelijkheid, zorgen en vreugde, ziek en gezond, gek en normaal.

Liesbeth Woertman – achterflap tekst

Psychologie en persoonlijk

Vele psychologische inzichten komen aan bod waarbij er uitleg is, verdieping en ook praktische tips over hoe je iets kunt toe passen in jouw eigen leven. Als voorbeeld noem ik graag het hoofdstuk: Schoonheidsidealen. Deze zijn cultuur-afhankelijk en ook vaak erg persoonlijk. Desalniettemin is de druk om er mooi-gezond-en-slank uit te zien tegenwoordig méga-groot. Liesbeth laat verschillende mensen aan het woord, haalt er een stukje geschiedenis bij en bespreekt voorbeelden die wij allen kennen zoals Marilyn Monroe.

Daarnaast geeft Liesbeth ook praktische tips zoals hoe je een positief zelfbeeld kunt creëren. Deze lijken vrij eenvoudig en nogal logisch maar zijn lastiger dan je denkt. Probeer maar eens wat minder in de spiegel te kijken, zelfkritiek te verminderen, je omringen met mensen waar je blij van wordt en plezier te hebben in sport of beweging. Dat zijn er slechts een paar, en waarschijnlijk al niet eenvoudig voor de meesten van ons.

Hoewel we de afgelopen vijftig jaar feitelijk mooier zijn geworden — we hebben bijvoorbeeld een mooiere huid en een mooier gebit — blijkt uit onderzoek dat we steeds meer ontevreden zijn over ons uiterlijk.

Citaat uit het boek ‘Je bent al mooi’

Lichaamsbeeld en kanker

Een heel persoonlijk hoofdstuk is het hoofdstuk over kanker. Liesbeth Woertman schrijft over kanker en wat haar is overkomen, hoe de behandelingen waren en zij haar lichaam ervoer. Heel persoonlijk maar zonder dramatiek. Maar als lezer besef je wel degelijk dat het er flink moet hebben ingehakt. Ook belicht zij het veranderende zelfbeeld dat mensen ervaren met prostaatkanker of borst- of baarmoederhalskanker.

Je bent al mooi

Dit boek is net zoals ‘Wie ben ik als niemand kijkt’ een prettig boek om te lezen en gaat vele malen dieper dan de meeste boeken over het uiterlijk. Het zet je aan het denken en het brengt misschien ook een verandering te weeg. ‘Je bent al mooi’ is geen stappenplan, coaching of boek vol met lijstjes en tips. Het geeft wel meer inzicht over hoe de schoonheidsidealen in deze tijd aan het veranderen zijn en hoe verwarrend dit kan zijn.

Bovenal pleit Liesbeth Woertman voor schoonheid in de vorm van een volledig-mens-zijn met alle imperfecties en veranderingen die er voortdurend plaatsvinden.

Als je durft te leven vanuit goed contact met je gevoelens en lichaam, en als je doet wat goed is voor het lichaam en niet wat je denkt dat moet, dan heb je veel gewonnen en kan je schoonheid zich ontvouwen. Houd op met verbeteren vanuit een ideaalbeeld; dat leidt alleen tot vervreemding, angst en leegte.

Liesbeth Woertman

Mijn conclusie over ‘Je bent al mooi’:

Een aanrader! En: dáaaggg perfect (gemanipuleerd) ideaalbeeld, hallo schoonheid van imperfectie!