Doelwit van Linda Jansma

Gastrecensie door Cynthia Visser

In ‘Doelwit’ laat Linda Jansma wederom zien hoe geweldig ze kan schrijven. Doelwit gaat over ‘eerwraak’ en is waargebeurd. Ze heeft de verhalen van meerdere slachtoffers van eerwraak gemaakt tot een lopend verhaal. Over eerwraak hoor je meestal wanneer het te laat is, maar komt helaas vaker voor dan je weet. Door dit boek weet je dat het dichterbij is dan je denkt.

Leila en Judi

Doelwit gaat over Leila en Judi, twee vrouwen die zijn gevlucht uit angst voor eerwraak van de familie van Leila. Leila is een ‘Jezidi’ en moet trouwen met een Jezidi die ze nog nooit heeft gezien. Judi is haar vertrouwenspersoon op school en probeert haar te helpen. Zelf is Judi half Turks en haar eigen moeder is uit Turkije gevlucht, omdat ze uitgehuwelijkt was, maar verliefd werd op een Nederlander. Leila vlucht uit huis na weer in elkaar te zijn geslagen door haar broer Tarik. Ze vindt onderdak bij Judi, hierdoor is ook Judi haar leven niet zeker. Dan blijkt Leila zwanger van Thomas, haar grote liefde.

Amsterdam

Met hulp van de politie vluchten Judi en Leila naar Amsterdam, waar ze zo goed en zo kwaad als ze kunnen hun leven weer opbouwen. Leila is in opleiding tot verpleegkundige en zorgt voor haar zoon Cem. Judi en Leila zijn op elkaar aangewezen, maar leven continu in angst dat een familielid van Leila hun vindt. Judi wordt wakker, omdat iemand boven op haar springt en haar probeer te wurgen. Ze overleeft deze aanslag en weet dat ze niet meer veilig zijn. Leila wordt korte tijd later neergestoken en Cem is verdwenen.

Doordat het direct zo spannend begint, zit je als lezer met samengeknepen billen verder te lezen. Helemaal omdat dit gebaseerd is op een waargebeurd verhaal.

Niets is wat het lijkt

Omdat alle spanning in het begin van het boek lijkt te zitten, vraag je je af wat er verder in ‘Doelwit ‘ nog gaat komen. Leila ligt zwaargewond in het ziekenhuis. Judi is vastberaden om Cem te vinden en moet terug naar het oosten van het land, waar hun roots liggen. Als lezer lijk je het te kunnen voorspellen. Cem zal bij de familie van Leila zijn ondergebracht en Judi gaat hem opsporen en dit ontpopt tot een conflict.

Helaas heb je het dan (weer) bij het verkeerde eind. Tarik heeft namelijk een alibi voor het moment dat Leila werd aangevallen en van Cem zijn bestaan lijken ze niets af te weten. En waar is Jasmine gebleven, de zus van Judi? Voor de vlucht naar Amsterdam speelde ze een grote rol in het leven van Judi, maar in Amsterdam zie je haar niet meer. Waarom doet Thomas niet meer mee, hij is toch de vader van Cem?

Dichterbij dan je denkt

Het boek houd je in zijn greep en je kunt het einde totaal niet voorspellen. De flashbacks zijn duidelijk aangekondigd en zijn nodig om er een goed lopend verhaal van te maken.

Bizar dat eerwraak in sommige culturen als ‘normaal’ gezien wordt en voor mij een ‘ver van mijn bed verhaal’ is. Kinderen die in Nederland opgroeien, worden op jonge leeftijd uitgehuwelijkt aan mensen die ze nog nooit gezien hebben. Door dit boek is het ineens niet meer zo ‘ver van je bed’.

Meer psychologische thrillers: