Internationale Vrouwen ‘schrijfsters’ dag !

Vrouwen én schrijfsters: Zondag 8 maart is het Internationale Vrouwendag. Internationale vrouwendag (IWD) wordt over de hele wereld gevierd. Het is een centraal punt in de beweging van vrouwenrechten. Vrouwen worden in het zonnetje gezet. Moeder, zus, vriendin, digitale vriendinnen, collega’s, buurvrouw en het nichtje van die verre kennis.

Laten wij ons maar even beperken tot schrijfsters. Alhoewel… beperken? Er zijn zó ontzettend veel goede schrijfsters. Te veel om op te noemen. Zelfs Google zou overstuur raken als we hier iedere fantastische schrijfster gaan benoemen, linken en taggen.

Maar we gaan toch een ode brengen aan onze absolute favorieten. Dit wil overigens niets zeggen over alle geweldige bekende, beroemde en geliefde andere schrijfsters. Of alle beginnende, opkomende talenten en nog onbekende schrijfsters.

En laten we ook niet vergeten: de vertaalsters, de illustratrices en alle vrouwelijke uitgevers. Oh en als laatste natuurlijk: alle vrouwelijke recensenten die er weer voor zorgen dat het werk van alle schrijfsters, talenten, vertaalsters en illustratrices wordt beoordeeld. Ahum, we slaan onszelf even op de borst…

We starten met onze lievelingsschrijfsters. Iedere lezer heeft dat wel. Er is één (of meerdere) schrijfster(s) waarvan je echt ieder boek leest. Goed, het ene boek zal wellicht iets beter zijn dan de ander, maar er groeit een liefde voor de schrijfster en het is heerlijk om uit te zien naar een nieuw boek. De stijl van schrijven spreekt je aan en het genre. Daarnaast vind je de schrijfster gewoon ontzettend goed qua maatschappelijke visie, media optreden of haar uitstraling.

Simone van der Vlugt, Margaret Atwood & Astrid Harrewijn, Tomi Adeyemi, Rascha Peper, Joke Reinders & Annie M.G. Schmidt

Marga

Dit heeft ondergetekende (Marga) bijvoorbeeld heel sterk met Margaret Atwood. “Het eerste boek kocht ik in de jaren tachtig. Haar stijl van schrijven sprak mij zo aan dat ik sindsdien ieder boek van Atwood kocht. Ze was nog niet bekend en in winkels moest ik echt altijd zoeken naar haar naam. Maar toen brak ‘De blinde huurmoordenaar’ door en won zij de Booker prijs in 2000. Sindsdien werd ze internationaal bekender en bekender. Iedereen kent nu wel ‘Het verhaal van de dienstmaagd’ en de Netflix serie. Vooral in dystopische romans is zij erg sterk en zij shockeert iedere lezer regelmatig door in interviews te benadrukken dat niets in haar boeken ooit niet eerder is gebeurd in de geschiedenis. Dan lees je ineens het boek met nog meer verbazing en koude rillingen.

Daarnaast staan in mijn boekenkast ook alle boeken van Maria Stahlie die een anoniem leven leidt. En de Zweedse schrijfster Majgul Alexxson. Hier later meer over.

Lysanne

“Favoriete schrijfster? Mag ik alle schrijfsters zeggen? Nee? Oké, dan zal ik m’n best doen om een niet al te lange lijst te maken. Mijn old time favorite is Annie M.G. Schmidt, door haar ben ik van lezen en verhalen vertellen gaan houden. Laatst heb ik nog de Engelse versie van ‘Pluk van de Petteflet‘ aan een vriendin gegeven. Ik ben dus opgegroeid met alle gedichten en verhalen van Annie M.G. Schmidt en probeer dit te verspreiden in de wereld.

Toen ik ouder werd, kwam er mijn favoriete boekenreeks: ‘Harry Potter’. Niet alleen heeft J.K. Rowling mijn favoriete boeken geschreven, ze blijft me inspireren om mijn eigen boek te schrijven en niet op te geven. ‘Harry Potter’ werd vaak afgewezen en kijk waar ze nu is! Zelfs onder haar pseudoniem kreeg ze afwijzingen, die ze vervolgens online zette om nieuwe schrijvers aan te moedigen.

Een schrijfster die ik vorig jaar pas heb leren kennen, is Madeline Miller. Zij heeft het boek ‘Circe’ geschreven en ik geloof dat jullie nu wel weten wat ik van dit boek vind.

Daarnaast hou ik veel van thrillers, met name van Laura Kasischke, Rosamund Lupton en Karin Slaughter (‘Verzwegen’ verschijnt op 9 juni!) .

Leuk weetje: dit jaar lees ik boeken voor de Reading Women Challenge dus mocht je graag (nieuwe) schrijfsters ontdekken, nodig ik je vooral uit om een kijkje te nemen op mijn website. “

Natasja

Natasja leest ongeveer 200 boeken per jaar maar heeft zo ook haar favorieten: Marie Lu, Rainbow Rowell, Tomi Adeyemi en Leigh Bardugo. Natasja’s recensies zijn inmiddels bij velen geliefd en als zij enthousiast is over een boek of een schrijver/ schrijfster, dan weet je ook zéker dat het de moeite waard is! Haar rijtje is kort, maar kráchtig!

Vrouwenboeken; door vrouwen, voor vrouwen (en mannen).

Yvonne

“Of ik voor deze column mijn favoriete schrijfster(s) wil benoemen… Ik denk dat ik in lange tijd niet zo’n moeilijke vraag heb gehad. Terugkijkend op alle boeken die ik gelezen heb, heb ik ontdekt dat ik alleen maar boeken van vrouwelijke auteurs lees. ‘Suzanne Vermeer’ daargelaten. Het is publiekelijk geheim dat dit een pseudoniem was voor de schrijver Paul Goeken. Na zijn overlijden in 2011 is Bruna uitgevers doorgegaan met boeken uitbrengen onder de naam Suzanne Vermeer, geschreven door geheim gehouden schrijvers. Mannelijke of vrouwelijke auteurs? Wie weet het?

Om terug te komen op de vraag over favoriete schrijfsters, heb ik mij voor deze column beperkt tot voor mij ‘nieuw ontdekte’ schrijfsters. Het afgelopen jaar heeft met name social media mij geïnspireerd tot het lezen van boeken van Katie FForde, Astrid Harrewijn en Kiki van Dijk. Als groot fan van feelgoodromans, met op zijn tijd afgewisseld met wat meer spanning, hebben deze auteurs mij het afgelopen jaar meerdere heerlijke uurtjes bezorgd. Boeken lezen is voor mij als mindfulness: even ontsnappen aan de wereld om mij heen. En geïnspireerd raken door hun beeldende manier schrijven. Tijdens het lezen zie ik prachtige landschappen, ruik ik heerlijke lekkernijen en voel ik de romantiek tot diep onder mijn huid. Om vervolgens uit deze ‘bubbel’ wakker te worden om te ontdekken dat een vol aanrecht en volle wasmand geduldig op mij hebben gewacht…

Nu ik deze vraag beantwoord heb, besef ik mij dat ik nog één schrijfster wil benoemen: Angelique van Dongen. Met haar boek ‘Nachtvlinder’ heeft ze mij geïnspireerd in het combineren van alle rollen en taken die wij als vrouw hebben. Naast je werk, je taak als moeder en het onuitputtelijke huishouden is het haar gelukt om meerdere boeken te schrijven.”

De kracht van de vrouw mag wat mij betreft het onderwerp zijn op deze nationale vrouwendag!

Noortje de Kok

“Voor deze site specialiseer ik me vooral in kinderboeken. En wat zitten daar een hoop pareltjes tussen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat vaak uit naar historische romans en klassiekers (iets is vaak niet voor niets een klassieker, toch?). En dan noem ik natuurlijk graag onze ‘grande dame’ van de jeugdliteratuur: Annie M.G. Schmidt. Veel volwassenen van nu verslonden in hun jeugd boeken als ‘Kruistocht in Spijkerbroek‘, van Thea Beckman. Dit boek inspireerde Simone van der Vlugt op haar beurt om ook te schrijven. Niet alleen historische jeugdboeken als ‘Zwarte Sneeuw‘, maar ook boeken voor volwassenen, zoals ‘Het Schaduwspel’ en Schilderslief.

Verder ben ik ook erg fan van rasvertellers als Isabel Allende en schrijfsters die (historische) feiten of biografieën om weten te toveren tot heerlijk weglezende romans. Annejet van der Zijl doet dat bijvoorbeeld met haar biografie over Annie M.G Schmidt ‘Anna‘ en de roman ‘Sonny boy‘. Ik kijk nu al uit naar haar boekenweekgeschenk Leon & Juliette. “

Godart Bosmans

Onze huisdichter Godart Bosmans, trakteert u op een gedicht over de Internationale Vrouwendag.

“Ik hou van fijnzinnige dames die me in hun schrijfsels eenvoudig en puur kunnen beroeren. Zo deed Annie M.G. Schmidt dit tijdens mijn voorleessessie voor de jongens, toen ik ze vele jaren geleden nog in bed kon stoppen en heerlijk meesleepte in de verhalen van ‘Jip & Janneke’ en ‘Pluk van de pettenflet’. We genoten met drie van die heerlijke avondmomenten.

Alice Nahon daarentegen liet me genieten van eenvoudige gedichten die de liefde voor het dichten menigmaal versterkte. Op mijn verlanglijstje staat nu nog Kristien Hemmerechts om te ontdekken die ik momenteel alleen maar ken van enkele columns en praatprogramma’s op TV en hier en daar een gedicht.

Ik leerde de dichteres Alice Nahon haar kennen via het gedicht avondliedeke dat ik als twintiger las en zo mooi vond. Ik heb het gelezen en gelezen tot ik het van buiten kende. Ze heeft nog meer pareltjes maar dit is toch wel  één van de bekendste. Alice Nahon , geboren in Antwerpen, 16 augustus 1896 en heen gegaan op 21 mei 1933. Ze was een Antwerpse dichteres. ‘Vondelingskens’ (1920) en ‘Op zachte vooizekens’ (1921) zijn twee van haar populaire dichtbundels.”

Alice Nahon, 1896 – 1933

Tenslotte noemt een gastblogster deze schrijfsters:

“Ik raad de kinderboeken van Joke Reinders en Martine Letterie van harte aan. Gioia Timpanelli heeft mij met ‘Sometimes the Soul’ betoverd. Ik las bijna het gehele oevre van A. Byatt, maar Emily Brönte’s Wuthering Heights blijft favoriet. Mijn meest geliefde wetenschappelijke schrijfster is Miranda Aldhouse-Green.”

Deze schrijfsters willen we allemaal even héél hartelijk danken voor hun fantastische boeken die ons telkens weer laten genieten en bewonderen. En uiteraard aan alle andere schrijfsters, die we niet hebben benoemd.

Bravo en Chapeau voor schrijfsters en hun goede werk!

Schrijfsters en interessante (vrouwen) links:

Literatuurmuseum, schrijfsters in de 19e eeuw