Tip tegen een leesdip

Oh nee, een leesdip en wat nu… heb je dit ook wel is dat je een goed boek hebt gelezen, daar zo van genoten hebt dat je niet meer iets anders kan lezen? Voor mij klinkt dat heel normaal. Je hebt zo genoten van een boek dat je bang bent dat het volgende boek niet aan dezelfde verwachtingen zal voldoen. Of je weet gewoon niet welk genre je hierna wilt lezen.

Book hangover

Het Engelse woord voor leesdip vind ik ook erg bijpassend: een book hangover. De Engelstalige website Book Riot heeft er een heel artikel over geschreven en zelfs contact opgenomen met een universitaire docent en directeur van het laboratorium voor zelfontwikkeling aan de Rotman School of Management, Universiteit van Toronto. Soms kan het fenomeen makkelijk uitgelegd worden als verdriet.

“It could be that sadness readers feel after the end of the book signals a loss of something valued – in this case it may be a loss of  characters to whom we may have connected very strongly, or the loss of the whole world that is presented to us in the book.”

Maja Djikic

Meer informatie over haar onderzoek en de redenen voor een leesdip, vind je op de website van Book Riot (die we hier hebben gelinkt voor je).

Wat kan je hieraan doen?

Persoonlijk ga ik altijd terug naar één van mijn favoriete genres, eentje waarvan ik weet dat ik er altijd van kan genieten. Als je een ingewikkeld, complex boek hebt gelezen, kan het helpen om een lichter boek erna te lezen. Even iets toegankelijker om weer “bij te komen”. Of wat dacht je van je favoriete boek herlezen.

Neem de tijd

Dit wil niet zeggen dat je er gelijk voor moet zorgen dat je leesdip verdwijnt. Soms heb je gewoon wat tijd nodig om een boek te verwerken. En soms heb je wat inspiratie nodig om een nieuw boek te kiezen. Marga gaf mij twee tips: De grote cirkel en Manhattan Beach. Kijk ook op onze website voor wat inspiratie, want gelukkig vind je inspiratie overal!

Wees niet sip; iedereen heeft wel eens een leesdip!