Schrijftips van Boekrecensiesblog

De afgelopen jaren hebben we met enige regelmaat tips gegeven over hoe je het aanpakt als je een boek wilt gaan schrijven. Er zijn veel mensen die graag lezen, maar er zijn ook veel mensen die erg graag zelf een boek willen schrijven en uitgeven. Hier komt echter veel meer bij kijken dan alleen maar een verhaal op papier zetten. Daarom zijn schrijftips natuurlijk altijd fijn om te lezen en wellicht helpen deze tips jou een stapje vooruit.

Een overzicht van onze schrijftips tot nu toe:

In Tips voor beginnende schrijvers legt Astrid Habraken, zelf schrijfster van het boek ‘Verdwaald in Tirol‘, dat het niet altijd verstandig is om meteen voor het grote publiek te gaan. Natuurlijk dromen beginnende schrijvers over de Bruna Boeken Top Tien of een uitnodiging op het Boekenbal… maar soms het beter om jouw verhaal te beperken tot een kleine groep lezers.

Schrijver worden? Start alvast een blog is geschreven door Ben van Blogtrommel. Hij weet alles over bloggen en hoe je een blog opbouwt tot een succesvolle website. Als je begint om een blog te maken, oefen je alvast met schrijven voor een publiek, kun je jouw verhaal langzaam opbouwen en vooral je verdiepen in jouw verhaal of onderwerp.

Het is raar maar waar: een titel bedenken voor jouw boek is misschien wel het belangrijkste dat je goed moet aanpakken. Hoe bedenk je een titel, wat is een pakkende titel en wat kan je vooral beter niet doen? In deze blog vertellen meerdere schrijvers uit hoe ze hun boektitel hebben bedacht. Bij de ene schrijver gebeurde dit vrij spontaan, bij de andere was het een harde noot om te kraken.

In Babystapjes richting een bestsellere geeft Marga tips over hoe je alvast kan beginnen met schrijven. Het hoeft namelijk niet meteen een groot project te zijn met als doel een succesvol gepubliceerd boek. Natuurlijk is dat je doel, maar doelen bereik je vaak door babystapjes te maken. Denk vooral ook eens aan het schrijven van blogs, columns, een dagboek of gastblogs. Bovendien kun je ook workshops en cursussen gaan doen.

In Drie tips van een schrijfster geeft Astrid vooral praktische tips. Neem de tijd, maak ruimte voor jezelf en zoek jouw eigen schrijfstijl. Het klinkt allemaal zo gemakkelijk, maar dat is het zeker niet. Toch is niets onmogelijk en dat heeft Astrid zelf bewezen!

Het toppunt van huwelijk? Samen een boek schrijven? Schrijversechtparen bestaan écht en zijn vaak nog succesvol ook! De vraag is natuurlijk of je elkaar versterkt of dat je met elkaar gaat concurreren. Dat laatste is natuurlijk niet de bedoeling want samen een boek is jouw ‘kindje’ en samen voor jullie kind zorgen is een groot geluk!

Lysanne heeft schrijversechtparen onder de loep genomen en komt met goede tips.

Is dit een column of is dit een blog? Tja, who cares, zou je tegenwoordig denken. Het gaat erom dat het korte maar krachtige verhalen, informatie of anekdotes zijn die gepubliceerd worden op internet. En worden gelezen door groot publiek of specifiek publiek. Zijn columnisten alleen voor de krant en bloggers alleen maar dertigers die zich druk maken over de mode? Allang niet meer.

Maar er zijn wel ‘regels’ voor blogs en dat legt Marga graag uit in de alinea: Bob de Blog-bouwer.

Jouw gastblog is bij ons welkom, dan kunnen we meteen even checken of bovenstaande tips jou een eindje op weg hebben geholpen om een schrijfster te worden. En wie weet krijgen wij dan de eer om jouw boek te recenseren!

Wil je nog meer schrijftips?

We zullen zeker door gaan met deze reeks en horen ook graag jouw tips. Heb jij zelf een boek gepubliceerd of ben je een boek aan het schrijven? Wij horen graag hoe jij hebt aangepakt.