Kinderboekenweek – worden wat je wil

Het kinderboekenweekgeschenk

WORDEN WAT JE WIL

Van 6 tot en met 17 oktober is het weer Kinderboekenweek. Daar worden wij natuurlijk heel blij van! Het thema van dit jaar is: worden wat je wil. De Kinderboekenweek is de grootste leesbevorderingscampagne voor kinderen in Nederland. De campagne heeft als doel om zoveel mogelijk kinderen aan het lezen te krijgen. Er is natuurlijk niks mooier dan thuiskomen en je kinderen op de bank te zien zitten met een boek in hun handen.

Kinderen spelen vaak na wat ze later willen worden. Het maakt hierbij niet uit waar ze vandaan komen, waar ze goed in zijn of hoe oud ze zijn. Ieder kind kan worden waar het van droomt. Kinderboeken zijn een perfecte bron om over beroepen te fantaseren. Tijdens de Kinderboekenweek 2021 kunnen ze alles worden wat ze willen en alvast dromen over later.

GOUDEN GRIFFEL & GOUDEN PENSEEL

De winnaar van de gouden griffel is Gozert. Dit boek is geschreven door Pieter Koolwijk.

De winnaar van het gouden penseel is hele verhalen voor een halve soldaat. Dit boek is geschreven door Benny Lindelauf, met illustraties van Ludwig Volbeda.

MUZIEK

Voor de tiende keer heeft Kinderen voor Kinderen een nieuw liedje uitgebracht, passend bij het thema van de Kinderboekenweek. Het lied heet: Ik word lekker wat ik wil! Door heel Nederland kunnen kinderen dit nummer al volop meezingen.
Het mooie van Kinderen voor Kinderen is dat ze in elk nummer een levensles verstoppen. De les van dit nummer vind ik zelf een hele mooie. Je kunt alles worden wat je maar wil. Maar de mooiste les zingen ze in deze zin: je bent al iets geworden, als je bent wie je bent.

SCHOOL

Vooral op basisscholen wordt er veel aandacht besteed aan de Kinderboekenweek. Ouders worden uitgenodigd om in de klas van hun kinderen over hun beroep te komen vertellen. Kinderen mogen zich verkleden in hun favoriete beroep en natuurlijk wordt er veel gelezen!

KINDERBOEKENWEEKGESCHENK

Het Kinderboekenweekgeschenk van dit jaar is geschreven door Bette Westera. Al meer dan twintig jaar schrijft ze mooie, grappige, ontroerende en prijswinnende boeken.

Rond haar tiende verjaardag ontdekt Tiril dat ze iets heel bijzonders kan: van gedaante veranderen, net als haar lievelingsgod Loki. Om haar dorpsgenoten te overtuigen van de goedheid van koning Harald Haardos, onderneemt Tiril samen met haar vriend Thialfi een spannende reis op zoek naar een toverdrank die zelfs de eerste de beste schapenboer in staat stelt een klinkend heldendicht te maken. Tijdens haar reis door de onherbergzame wereld van de Joekels heeft ze haar gave al snel nodig.

Wat zouden wij van Boekrecensiesblog met dit thema doen, als we even terug gaan in de tijd?

Of wat vinden wij van de Kinderboekenweek en het kinderboekenweekgeschenk?

Marga

Als er in mijn tijd een Kinderboekenweek was geweest met het thema ‘worden wat je wil’ dan had ik het wel geweten! Het zal ongetwijfeld een beroep zijn geweest waarin paarden een hoofdrol speelden. De serie ‘De zwarte hengst’ uit de boeken van Walter Farley las ik graag en ik droomde van jockey of paardentrainster worden. Ik ben bang dat mijn ambities niet erg realistisch waren…

‘Worden wat je wil’ vind ik een leuk thema voor kinderen. En het kinderboekenweekgeschenk spreekt mij erg aan. Ik ga zeker kinderboeken kopen voor neefjes en nichtjes en bewaar dan het kinderboekenweekgeschenk voor de toekomst, waarin ik misschien ooit met kleinkinderen op schoot dit boekje aan hen zal voorlezen!

Astrid

Als de boeken die ik als kind verslond iets zouden zeggen over worden wat je wil, dan was ik nu eigenaar van een manege of een kennel. Ik was helemaal weg van de boeken van Helen Taselaar over Manege Picadero en kennel De Wildhof. Alleen… ik ben behoorlijk bang voor paarden en (grote) honden. Misschien was het wel het avontuurlijke van het hebben van een eigen bedrijf dat ik zo geweldig vond in die boeken. Mijn neefjes zijn nu helemaal weg van alle avonturen van Boer Boris – zou dat iets zeggen over hun toekomst? Wie weet!

Yvonne

De boeken in mijn kindertijd als voorspeller van mijn toekomstige baan. Nou dan was ik nu schipper op de Kameleon. Want deze uitgebreide kinderboekenserie was echt mijn favoriet. Op een gegeven moment was ik zelfs het overzicht kwijt van wat ik wel en niet gelezen had. En dat blijkt een betere voorspeller te zijn van wat ik geworden ben. Ik ben geen schipper op de Kameleon, maar ben wel af en toe in mijn huidige baan het overzicht kwijt…

De vraag zette mij ook aan het denken over welke boeken ik onze kinderen voorlas. Favoriet waren toch wel de Bobbi kinderboekjes. Heerlijke korte verhaaltjes op rijm geschreven. Elk boek met een verschillend onderwerp. En dat heeft hopelijk onze kinderen voldoende inspiratie en ruime keuze gegeven om gewoon te worden wat zij echt willen zijn.

Lysanne

Allemaal heel mooi maar ik zou niet willen eindigen als de geest die niet weet dat ze een geest is, zoals in de Kippenvel-boeken (“Het spookt bij de buren”). Ik kon alle boeken uit de serie lezen zonder ergens last van te hebben, maar deze is me nog zo bijgebleven dat ik een tijdje niet heerlijk vredig heb kunnen slapen. Andere boeken die ik las waren “Hotel Rozebottel” (staat op z’n kop), Annie M.G. Schmidt (ohh zoals “Minoes” met katten praten?) en Kruimeltje. Zou ik een mooie toekomst hebben?

Hier in Frankrijk hebben ze helaas geen boekenweek voor kinderen, terwijl dit juist zo belangrijk is. Ze hebben wel wat boekenprijzen, zodat de jeugd toch gemotiveerd wordt/blijft. Maar echt voor kinderen die jonger zijn geloof ik niet. Welke boeken ik kinderen aanraad? Ik ben zelf erg fan van Joe Todd-Stanton, vooral zijn serie over mythologie is fantastisch (prentenboek). Daarnaast werkt Roald Dahl erg goed en ook Michael Morpurgo, Morpurgo heeft vooral veel avontuur/oorlogsverhalen en vertalingen van o.a. “Pinokkio” en “Robin Hood”. Maar als ik echt een schrijfster/schrijver voor de jeugd moet kiezen net zoals Annie M.G. Schmidt bijvoorbeeld, dan zal dat hier Marie-Aude Murail en wellicht Jack London zijn – alhoewel hij niet Frans is hebben de Fransen wel bijna allemaal zijn boeken gelezen.

Het thema dit jaar “Worden wat je wil” vind ik een mooi thema. Zeker in de tijden waarin we ons nu bevinden is het belangrijk om te dromen en hier bij stil te staan. Ik hoop van harte dat iedereen kan worden wat hij/zij wil. En voordat het echt zo ver is, allemaal lekker blijven lezen en hiervan genieten.

Noortje

Wat mij betreft schaffen ze de Kinderboekenweek af.

Dat klinkt misschien gek, maar ik zal uitleggen wat ik daarmee bedoel. Want waarom zou je een speciale week voor de kinderboeken moeten hebben? Zou je een kinderboek na je 12e ineens niet meer mogen lezen? Waarom niet gewoon boekenweek? Of boekenmaand? Een feestje voor alle soorten boeken en alle soorten lezers.

Ik ben zelf nooit gestopt met kinderboeken lezen. Nou ja, eventjes wel. Ik ben er weer mee begonnen toen ik zelf kinderen kreeg. Nu ik voor deze site kinderboeken mag recenseren, kom ik er weer achter hoe heerlijk kinderboeken zijn om te lezen en ik vind dan ook dat je als volwassene ook kinderboeken zou moeten lezen. Vooral ook voor de groep 12 tot 18 komen er steeds meer leuke Young Adult boeken op de markt. Van een goed kinderboek kun je nog je hele leven blijven genieten. Of het nu prentenboeken, strips of spannende verhalen zijn..

‘Worden wat je wil ’is wat mij betreft dan ook: ‘lezen wat je wil’. Ik heb net Films die nergens draaien van Yorick Goldewijk gelezen. Een prachtig voorbeeld van een boek dat zowel voor kinderen als volwassenen geschikt is. Ontroerend, grappig, spannend en intrigerend. Niets kinderachtigs aan. Dus als je mij vraagt wat ik zou willen worden, dan zeg ik: schrijver van boeken die door jong én oud gelezen worden.

Selina

Als kind las ik het liefst boeken over dieren, en vooral paarden. Kinderboekenweken gingen vaak langs me heen. Ik was niet geïnteresseerd in wat anderen vonden, ik wilde zelf uitzoeken wat ik leuk vond. En dus ging ik elke week naar de bibliotheek voor weer een nieuwe stapel boeken.

‘Worden wat je wil’ is een prachtig thema. En toch is het ook een thema wat ik probeer te vermijden als het om mijn eigen kinderen gaat. Waarom moet je iets worden? Je bent al wat! De boodschap dat elk kind, ongeacht geslacht, afkomst of leeftijd, kan worden wat hij/zij wil is in de wereld van nu wel heel krachtig en belangrijk. Als er maar niet vergeten wordt dat kinderen al heel wat zijn!

Ik ben geworden wat ik wilde, ik werk nu op de plek die ik vroeger elke week zo trouw bezocht: een bibliotheek. De boeken zijn bij mij gebleven en ik ben ze zelfs gaan schrijven.
Mijn kinderen, zo klein als ze zijn, zijn twee grote boekenwurmen. Vooral Geronimo Stilton is favoriet in ons huis. Mijn oudste zoon, nu zeven, is net als mij vroeger: het maakt hem niet uit wat de rest vindt, als hij het maar leuk vindt! En zo hoort het.