Een eerste kennismaking met de zeven zussen

Een eerste kennismaking met Auteur Lucinda Riley

Nieuwsgierig geworden door de hype rondom de boekenreeks ‘De zeven zussen’, heb ik het eerste deel van deze reeks bij de bibliotheek gereserveerd. En zoals verwacht kon ik een tijd wachten tot het boek beschikbaar was.

Nog niet eerder heb ik een boek van Lucinda Riley gelezen. Ik ben een boekenwurm van vooral ‘feelgoodromans’. Hoewel dit boek onder het genre ‘romans’ valt, begint het direct met een overlijden. Geen romantisch begin. Wel een begin om direct nieuwsgierig te worden naar het verhaal van Pa Salt en zijn zeven dochters.

Mia, één van pa Salt zijn geadopteerde dochters, gaat in dit eerste deel op zoek naar haar verleden. Dit doet ze naar aanleiding van de aanwijzingen die pa Salt, na zijn overlijden, heeft nagelaten aan zijn dochters. Nog niet eerder heeft Mia behoefte gehad om opzoek te gaan naar haar biologische ouders. Het eerste deel van dit boek vertelt het begin van Mia haar zoektocht. Ook vertelt het verhaal Mia haar twijfels over het wel of niet achterhalen van haar afkomst. En ze ontdekt veel over haar eigen leven tot nu toe. Want is ze wel zo gelukkig met het leven dat ze leidt? Of zou ze toch een andere toekomst willen dan dat ze tot nu toe voor haar zelf in gedachten had?

Het moment dat Mia haar eigen voorgeschiedenis induikt, is het begin van het tweede verhaal in het boek. Mia haar voorgeschiedenis blijkt zich af te spelen in Rio de Janeiro en Parijs. Het verhaal brengt je 80 jaar terug in de tijd. Het verleden waarin luxe en comfort nog ver te zoeken was. Een verleden waarin liefde en romantiek nog gearrangeerd werd. Het vertelt het verhaal van het ontstaan van het Christusbeeld in Rio de Janeiro en het voert je mee naar de drukke straten van Parijs. De stad van de liefde, ook in de tijd van Mia haar voorouders.

De verhaallijn van het heden, wisselt zich af met het verhaal over Mia haar verleden. Meerdere keren neemt een nieuw hoofdstuk je mee in het verleden of brengt je weer terug in deze tijd. Het verhaal vertelt ook Mia haar verdriet en twijfels rondom het overlijden van haar vader. Des te meer omdat ze geen afscheid van hem heeft kunnen nemen. En haar herinneringen aan haar liefdevolle, maar bijzondere jeugd blijken een grote rol gespeeld te hebben in haar persoonlijke ontwikkeling.

Na deze eerste kennismaking met de auteur Lucinda Riley, ben ik zeker enthousiast en nieuwsgierig naar de andere delen van de zeven zussen reeks. Riley is een auteur die voor elk boek gedetailleerd onderzoek doet. Dit merk je duidelijk in haar verhaal. Door deze details leef je intens met de hoofdpersoon mee. Het is Lucinda Riley gelukt om je nieuwsgierigheid vast te houden door te wisselen in de verhaallijnen. Of ze dit zeven boeken lang zal volhouden?

Geen idee. Ik laat het jullie weten.