De impact van een donker oorlogsverleden

‘Winterberg’ is het eerste boek dat ik gelezen heb van Kiki van Dijk. Na ‘research’ via Google, blijkt dat ze al meerdere succesvolle thrillers op haar naam heeft staan. Elk boek speelt zich af in een favoriete vakantieplaats: Bali, Nice, Ibiza. Deze keer speelt het verhaal zich dichter bij huis af, in Winterberg. Na het lezen van dit boek zal een afdaling van een piste nooit weer hetzelfde zijn…

Donkere herinnering

De tweede wereldoorlog. Vijfenzeventig jaar geleden. Voor sommigen verplichte stof tijdens het vak Geschiedenis. Voor anderen nog een dagelijks voelbare, donkere herinnering.

Zonder het zelf te weten maakt hoofdpersoon Roos deel uit van deze geschiedenis. Wanneer ze met haar vriendinnen een weekendje gaat skiën in Winterberg, wordt ze op gruwelijke wijze geconfronteerd met haar voorgeschiedenis. Wat eerst nog een uitvlucht van haar hedendaagse leven is, verandert al snel in een nachtmerrie veroorzaakt door haar verleden.

IJzig koude sneeuwstorm

Ook Frank, de sportjournalist, is dat weekend in Winterberg. Met verloren passie voor de sport. Een item over een skischanswedstrijd, verplicht hem een weekend in de kou door te brengen. De ijzige kou. Met een sneeuwstorm als bonus! Door deze sneeuwstorm wordt de wedstrijd afgelast. Wat nu? Naar huis gaan is geen optie. Samen met alle andere gasten zitten ze opgesloten in Hotel Bremberg, waar Duitse degelijkheid en vergane glorie hoogtij vieren!

Nadat Frank en Roos kort met elkaar gesproken hebben, is Frank van slag. Roos blijft maar in zijn gedachten. Wanneer Roos tijdens de sneeuwstorm op compleet onverklaarbare wijze verdwijnt, besluit hij hier een podcast over te maken. Uit puur journalistiek oogpunt. Toch? Of is er een andere reden waarom hij de waarheid rondom Roos haar verdwijning boven tafel wil krijgen?

Impact van de Tweede Wereldoorlog

Frank graaft zichzelf steeds dieper in het onderzoek, met gevaar voor eigen leven. Wanneer hijzelf bedreigd wordt, weet hij het zeker: Roos is tijdens de sneeuwstorm niet vrijwillig uit het hotel vertrokken. Wanneer er in de buurt een lijk wordt gevonden, lukt het Frank de politie hiervan te overtuigen. Met deze gruwelijke vondst komt de ijskoude waarheid van Roos haar verdwijning boven tafel. De impact die de Tweede Wereldoorlog nog generaties lang heeft, wordt voelbaar duidelijk.

‘Winterberg’ is het boek dat is uitgebracht in het lustrum jaar van Kiki van Dijk. En daarmee is ze niet meer weg te denken tussen de Nederlandse auteurs! Met deze thriller heeft ze mij op het puntje van mijn stoel gekregen. In korte hoofdstukken, wisselen de verhalen van de twee hoofdpersonen zich af. Hierdoor is het lang onduidelijk wat de oorzaak achter de verdwijning van Roos is. Elk hoofdstuk brengt je iets dichter bij de waarheid die totaal anders is dan je verwacht. Ook krijg je beetje bij beetje meer inzicht in de impact van de gruwelijk donkere oorlogsjaren tijdens de Tweede Wereldoorlog. De invloed van toen is nog steeds voelbaar voor velen…