Nachtvlinder is meer dan een feelgood roman

Een onbekende bekende schrijfster!

Nog niet eerder had ik een boek gelezen van Angelique van Dongen, sterker nog, ik had nog nooit van deze schrijfster gehoord. Nadat ik gevraag was het boek ‘Nachtvlinder’ van haar te lezen en te recenseren ben ik meer gaan lezen over deze schrijfster.  En wat blijkt: ‘Nachtvlinder’ is haar 14e boek! Naast haar werk als psychiatrisch verpleegkundige en haar gezin, heeft Angelique van Dongen nog één grote passie: schrijven.

Onvoltooid verleden tijd

In haar romans schuwt Angelique het niet om naast de mooie verhaallijnen over liefde, geluk en hartstocht, ook de rauwe en moeilijke kant van het leven te beschrijven. In ‘Nachtvlinder‘ wordt de hoofdpersoon Cat geconfronteerd met haar verleden. Als geadopteerd kind heeft ze het erg getroffen met haar adoptieouders. Om meer over haar biologische afkomst te weten te komen, is ze, jaren geleden, op zoek geweest naar haar biologische ouders. Ondanks al het speurwerk heeft ze geen informatie kunnen vinden. En ineens is daar een Wim, zie zomaar uit het niets beweerd alle antwoorden op haar vragen over haar afkomst te hebben.

Wim suggereert dat haar afkomst minder fraai is dan ze zou willen weten en hij dreigt haar de waarheid te vertellen tijdens haar wekelijkse rubriek in het radioprogramma ‘Nachtvlinder’. In eerste instantie negeert Cat deze berichten, maar wanneer haar vrienden de bedreigingen wel serieus nemen, kan ze er niet meer omheen: ze wordt gestalkt!

Gestalkt !

Als haar vader ook nog eens ernstig ziek wordt, staat het leven van Cat echt op zijn kop. Gelukkig blijkt haar vriendengroep haar steunen. Zonder hen had ze zich in deze moeilijke periode geen raad geweten. Hoe moeilijk het leven soms ook is, er is altijd wel iets om dankbaar voor te zijn. En juist in deze moeilijke periode komt Cat erachter wat echt belangrijk voor haar is.

‘Nachtvinder’ een roman met een aangrijpende verhaallijn en een prachtige boodschap!

De boodschap in ‘Nachtvlinder’ laat duidelijk zien dat Angelique weet waar ze overschrijft. De onderwerpen die beschreven worden zijn niet alledaags en daardoor geeft dit boek niet altijd dat lichtvoetige feelgood gevoel dat je bij een roman verwacht. Gelukkig heeft Angelique het talent om het verhaal, naast de spannende en ingrijpende  gebeurtenissen, ook boeiend en liefdevol te beschrijven. Want hoe moeilijk hoofdpersoon Cat het ook heeft, liefde, vriendschap en familie blijken haar redding te zijn. En Cat leert zichzelf, en daarmee ook de lezer, dat het allerbelangrijkste is om naar je gevoel te luisteren.

6 Responses to “Nachtvlinder is meer dan een feelgood roman

• Wat een goede recentie! Ik ben je boek aan het lezen en net zoals de vorige weer : TOP!
    In recensie : Belangrijk dat hoofdpersoon Cat naar haar gevoel luistert! Dat komt echt van jou.