Drie heerlijke, ‘ijskoude’, boeken

Wil je toch nog een beetje ‘wintersfeer’ dan kan ik het boek ‘De dochter’ van Rosamund Lupton sterk aanraden. Alaska, kou, sneeuw, ijs en een gevecht tegen de weerselementen en …. (spoiler-alert!)

Maar ook haar andere boeken zijn de moeite waard. Een serie om van te smullen, en een beetje ‘wintergevoel’ te krijgen.

Zusje

Eigenlijk kocht ik het boek in een impulsieve bui. Mooie voorkant, lovende woorden op de achterzijde èn in de aanbieding. Het boek bleek waar voor het geld. Het is spannend, niet oppervlakkig en lekker leesbaar. Vanaf de eerste pagina duik je in het verhaal over de vermissing van een zus van de hoofdrolspeelster. Zij zoekt koppig door als iedereen om haar heen het al heeft opgegeven. Haar zoektocht leidt naar een ontknoping die je niet ziet aankomen. Als je van de populaire Scandinavische series en boeken houdt, dan is dit boek een aanrader. De sfeer en de intelligente opzet zijn namelijk vergelijkbaar. En het leest lekker weg!

Dochter

Dus kocht ik ook haar tweede boek. Eenzelfde aansprekende voorkant, dat staat bovendien mooi in de boekenkast; was mijn niet al te diepzinnige motief. Maar wat bleek: ik vond dit boek zelfs nog beter. Het boek gaat over een zoektocht in het intens koude Alaska. Ditmaal zoekt de hoofdrolspeelster Yasmin samen met haar dochter naar haar man, die zogenaamd is omgekomen bij een ramp op zijn werk ergens in een onbereikbaar oord in het barre, koude Noorden. Dochtertje Ruben is doofstom, maar zeker niet dom… Een spectaculair einde, ik ben benieuwd hoe ze dát gaan verfilmen!

Het boek is spannend en goed geschreven. Wanneer je het uit hebt, weet je ineens het verschil tussen -20 en -30 graden Celsius. En als je toevallig naar Ice Road Truckers zit te kijken, denk je meteen aan de dappere Yasmin, waarbij die kerels in vergelijking maar een stelletje mietjes zijn.

Later

Haar volgende boek. (Het zal mij niet verbazen als er nog vele in rap tempo zullen volgen. Zeker nu bekend is dat de filmrechten van ‘Zusje’ en ‘Dochter’ zijn verkocht.) Het boek ‘Later’ is wederom spannend, meeslepend en goed geschreven.

Is er dan geen enkele kritiek? Jazeker wel.

De drie boeken neigen namelijk naar iets teveel dramatiek en emotionele uitglijders. Maar houdt je van tranentrekkers, dan zijn deze boeken echt iets voor jou! Mocht je bijvoorbeeld een emotionele blokkade of brok in je keel hebben en de boel er eens even lekker willen uitgooien, dan zijn deze boeken ideaal. Zodra de eerste snik zich meldt, zullen de tranen rijkelijk gaan stromen. Maar voor de nuchtere lezers is een waarschuwing wel op zijn plaats. Teveel dramatiek kan namelijk ook ergerlijk zijn.

Wil je een beetje meer ‘winter’?

Gedicht: wintervacht

Gedicht: winterkonikje