Hartslag 27

Hartslag 27 is geschreven door de Nederlandse auteur Henk Pröpper en in 2021 uitgegeven. Het verhaal speelt zich af in Parijs gedurende de lockdown als een van de maatregelen om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen.

Parijs en de lockdown(s)

In 2020 en 2021 waren er meerdere malen lockdowns in Frankrijk en specifiek in Parijs. De stad ging potdicht en de inwoners mochten zich uitsluitend naar buiten begeven, gedurende een korte tijd en binnen een straal van 1,5 km van hun woning. Het verhaal “Hartslag 27’ speelt zich af in een desolaat Parijs, wat voor menigeen onvoorstelbaar is. Als je ooit in Parijs bent geweest, de stad van licht en liefde, dan ken vast de enorme drukte van mensen en verkeer in deze metropool. Een Parijs zoals in dit boek beschreven, kun je je nauwelijks voorstellen.

Hartslag 27

Het verhaal vangt aan als Henk Pröpper, de ik-persoon, op de afdeling Cardiologie van een ziekenhuis in Parijs een pacemaker krijgt omdat zijn hartslag extreem laag is, hartslag 27… Na de operatie wordt hij wakker in een verstilde stad want de lockdown is een feit. Henk begint met zijn herstel door te lopen, lopen en nog eens te lopen met inachtneming van de coronamaatregelen.

Doordat hij niet verder dan die 1,5 kilometer afstand van zijn woning mag zijn, begint hij zijn eigen omgeving opnieuw te ontdekken. Want Parijs is ineens een totaal andere stad en Henk ziet van alles waar hij tot nu toe straal langs liep.

Franse literatuur

Gedurende zijn wandelingen mijmert hij over literatuur, geschiedenis en cultuur. De grote klassiekers van de Franse literatuur komen voorbij en vele schrijvers worden besproken, zoals Victor Hugo, Honoré de Balzac en Albert Camus. Daarnaast vertelt hij ook over vrouwelijke schrijfsters en andere mensen die van grote invloed zijn geweest voor de Franse cultuur. Natuurlijk komt ook wijlen Jean Paul Belmondo voorbij en de onlosmakende muziek van Ennio Morricone waarmee hij tot zijn einde werd geassocieerd. Henk hield in eerste instantie niet zo van Jean Paul Belmondo die op handen werd gedragen door de Fransen. Maar gaandeweg begon hij de acteur steeds meer te waarderen, en wel met terugwerkende kracht.

Zie video hieronder: filmmuziek uit ‘Le Professionel’.

Hartslag & Parijs

Ik heb genoten van dit boek en vond persoonlijk veel herkenning in het verhaal van zijn herstel na een hart-operatie. Daarnaast vond ik het verlaten Parijs erg sfeervol beschreven. De filosofie en zijn gemijmer over literatuur passen heel goed in de context van de bijzondere verstilde omgeving en zijn eigen herstel.

Aanrader: vooral voor mensen die van Parijs houden is het boek een bijzondere reisgids, zonder dat het echt een reisgids is.

Paris je t’aime: