Het leven uit een dag

Hoe zou je leven er uit zien als je maar één dag leeft? In de hemelse wereld waar Benny Wult en Gini Trades geboren worden, duurt een leven maar 24 uur. Elke gebeurtenis kan maar één keer plaatsvinden. Als je ’s ochtends wordt geboren, ga je ’s nachts dood. En daartussen speelt je hele leven plaats. Maar wat als dat niet genoeg is? Benny en Gini denken er een oplossing voor te hebben gevonden.

Liefde

‘Ik zie, weet u, een grote liefde voor uw zoon in het verschiet,’ zei hij tegen de jonge vrouw die haar kind de borst gaf. Hij had de iets te luide stem van een hardhorige. ‘Nee, echt, zonder gekheid. Een liefde even onvermijdelijk als… als het treffen van donder en bliksem tijdens een onweer.’

Benny wordt in de ochtend geboren. In de middag gaat hij naar school en tegen de avond loopt hij in een militair uniform een kroeg binnen. Daar ontmoet hij Gini. Langzaam, zo langzaam als mogelijk is in een wereld die maar één dag duurt, worden de twee verliefd op elkaar. Maar net als alles in deze hemelse wereld, gebeurt alles maar één keer. Eén keer de liefde voelen, één keer de liefde bedrijven, één keer een kind krijgen. Daarna begint de aftakeling en ouderdom.

Een ander plan

Gini en Benny voelen de liefde voor elkaar en willen deze niet kwijt raken. Ze moeten een plan bedenken om aan de hemelse wereld te ontkomen. De enige manier hierop is de dood. Na je dood kun je twee kanten op gaan: de hemel of de hel. De hel is de wereld van herhaling, terwijl in de hemel het meest gelukkige moment eeuwig duurt. Gini en Benny wensen de wereld van herhaling, een wereld waar je zo aak de liefde kunt bedrijven als je wilt. Om hier te komen moeten ze een misdaad begaan zo slecht, dat alleen de hel op ze kan wachten.

Sterfelijkheid en seksualiteit

Zijn ogen gingen wijd open. Zij dwong hem, haar nagels gravend in zijn nek, haar aan te kijken. Zijn lichaam werd van licht.

Wat ik bijzonder vind aan dit boek is dat het je aan het denken zet over je eigen sterfelijkheid, zonder deprimerend te zijn. A.F.Th. van der Heijden schrijft met ‘het leven uit een dag’ een bijzonder boek. Het verhaal leest lekker weg, niet ingewikkeld en toch met mooie rijke zinnen. Zo lees ik ze het liefst. Ik las het boek in één dag uit, wat ik wel vind passen bij de titel van het boek.
Waar je wel belangstelling voor moet hebben is de hoeveelheid geslachtsgemeenschap in het boek. Aan de andere kant was het wel de wens van Gini en Benny, om juist de liefde te kunnen bedrijven zo vaak ze maar wilden.

1988

‘Het leven uit een dag’ is geschreven in 1988. Toch voelt het verhaal heel modern aan. Uitgeverij Querido heeft in 2020 een mooie hernieuwde uitgave uitgebracht. Een boek als dit zou zelfs anno 2023 nog nieuw geschreven kunnen zijn. Ik ben blij verrast door dit boek, wat zelfs op de Lezenvoordelijst-lijst staat. En daar staat hij ook terecht.

Nog zo’n mooi boek van A.F.Th. van der Heijden:

Meer over ‘Lezenvoordelijst’: