The older but better but older

The older but better but older heeft als subtitel: The art of growing up. Dit vind ik altijd een meesterlijke uitspraak want ouder worden is in mijn ogen inderdaad een kunst en geen schande! En dus ga ik dit Engelstalige boekje lezen want ik wil er alles van weten. Bovendien houd ik van de heerlijke stijl en nuchterheid van de Parisiennes Caroline de Maigret en Sophie Mas!

The art of growing up

Ouder worden is in onze samenleving en tijdsperk niet iets om trots op te zijn. Althans, als iemand zegt: “Tjéé wat ben jij oud geworden”, dan wil je het liefst ter plekke door de grond zakken of de ander zo’n rake mep verkopen dat hij of zij meteen een kunstgebitje kan laten aanmeten. Waarom eigenlijk?, denk je meteen. Als je ouder bent geworden is dat helemaal geen schande. Niet iedereen wordt oud en al helemaal niet gezond oud. Ik kan het zelf bovendien weten want na een zware hart-operatie en langdurig verblijf in het ziekenhuis, is ouder worden ineens helemaal geen garantie maar een groot geluk.

Leeftijd is maar een getal

‘The older but better but older’ is een heerlijk boekje van Caroline de Maigret en Sophie Mas. Beide schrijfsters en stijl-iconen kennen we al van het boek ‘Altijd een Parisienne waar je ook bent’ waarin ze met verve uit de doeken doen hoe je stijlvol door het leven kunt gaan. De dames presenteren een nonchalante stijl waar de hele wereld van smult. Commercieel doen boeken over dit onderwerp het ook nog eens hartstikke goed. Dat is de schrijfsters wat mij betreft wel gegund want hun boodschap is verfrissend in een wereld van een overdreven ambitie om ‘forever young’ te blijven en angst te hebben voor ouderdom.

Tips & tricks

Het boekje bevat een enorme hoeveelheid quotes, stellingen, persoonlijke verhalen en vooral veel tip & tricks. Geen tips er jonger uit te zien dan je dochter, maar om een bepaalde houding en stijl aan te nemen die de aandacht afleiden van rimpels, grijs haar en verzakkingen. Het komt erop neer dat de Franse dames zeggen: deal with it. Of zoals de beroemde Inès de la Fressange in ieder interview graag antwoordt op de vraag over hoe ze het vindt om ouder te worden: “Ik ga gewoon iets verder van de spiegel afzitten”.

Franse stijl en nuchterheid

Het boekje deed mij goed. Ik heb erg gelachen om de teksten en de flair en stijl zijn hartverwarmend. Natuurlijk zullen de Franse stijl-iconen ook af en toe balen van het feit dat ze er met de jaren niet mooier op worden. Maar of dit echt zo is, is eigenlijk een kwestie van smaak. Ik vind hen nog steeds prachtig en kan hun boodschap waarderen, ook al lijken de meeste quotes soms erg gelikt en meer op wc-tegeltjes wijsheden.

Je kunt dit boekje gerust aan een vriend of vriendin geven voor de feestdagen of verjaardag. Het is absoluut geen belediging maar een leuk cadeau. Het boek is er één waarbij je bij iedere pagina zal lachen, het grondig mee eens zijn en wellicht wat minder angstig wordt over het verlies van schoonheid in de toekomst. Het zal je meer zelfvertrouwen geven en dit zal je uitstraling ten goede komen.

Relaties en problemen

Het boekje gaat niet alleen om uiterlijkheden. Het gaat ook dieper in op relaties die in de loop der jaren veranderen. De relatie met jouw partner, kinderen of stiefkinderen. Tenslotte staat voor hen de tijd ook niet stil en is het fijn om harmonieus met elkaar mee te groeien.

En dacht je overigens dat je de enige bent die steeds slechter slaapt naarmate je ouder wordt? Echt niet. Juist als je ouder wordt en je energie-niveau afneemt, heb je meer behoefte aan slaap. Maar niet-onderbroken nachten en diepe slaap worden juist steeds zeldzamer.

“Life is a bitch” is de nuchtere conclusie van de schrijfsters. Oftewel: deal with it. En dit laatste kunnen we zelf invullen door er flexibel mee te leren omgaan.

‘The older but better but older’ is een aanrader!

Zeker weten! Of beter gezegd: Naturellement!