Moederdag 2022 – boekentips natuurlijk!

Aanstaande zondag, 8 mei is het Moederdag. Altijd goed natuurlijk, want moeders verdienen een extra knuffel, aandacht, iets lekkers en een cadeautje. Eigenlijk iedere dag, maar vooral op Moederdag. Moederdag lijkt door de commercie onontkoombaar. En wij doen in dit geval met plezier mee, want alle moeders verdienen gewoon een goed boek! Mee eens? Lees snel onze boekentips!

Boekentips voor Moederdag van Marga:

Mijn moeder en ik lazen vaak dezelfde boeken. Dat vond ik erg leuk, want er over na praten was altijd prettig en heel persoonlijk. Na de dood van mijn moeder heb ik datzelfde ‘systeem’ nog een tijdje met een lieve tante gehad. Ze las alles wat ik haar aanraadde! Dat vond ik zo lief, maar soms begreep ze niet wat ik nu zo goed aan een bepaald boek vond. Misschien heb ik juist hierdoor geleerd om kritisch te zijn en goed na te denken over het verhaal, de opbouw, de schrijfstijl en de originaliteit. Dank lieve moeder en tante!

Twee boeken zou ik hun dolgraag hebben willen geven: Manhattan Beach van Jennifer Egan en Het einde van de oceaan van Maja Lunde. Prachtige, memorabele boeken en dikke aanraders voor iedere moeder (en tante!).

Boekentips voor Moederdag door Astrid:

De relatie tussen moeder en dochter: een prachtig onderwerp voor een boek! Pas las ik ‘Terug naar het strandhuis’ van Mary Alice Monroe, dat in het teken staat van deze band. En van hoe die band op de proef gesteld kan worden. Caretta heeft al jaren weinig tot geen contact meer met haar familie, tot ze een brief ontvangt van haar moeder, waarin die haar dochter vraagt terug naar huis te komen. De brief komt voor Caretta op het goede moment: ze heeft het gevoel dat ze de controle over haar leven aan het kwijtraken is. Een heerlijk boek, dat deel is van een serie. Dus mocht je net als ik helemaal opgaan in het leven op het eiland waar Caretta vandaan komt, dan kun je nog even lekker doorlezen. Vind je het hierna wel genoeg: het is een rond verhaal, dus je kunt ook na boek een gewoon stoppen.

Mijn tweede tip: ‘Zwaluwdans’ van Jet Nijland. Een verhaal over sterke vrouwen en moederliefde; dat past natuurlijk helemaal bij Moederdag. En: het brengt je ook in de heerlijke zonnige sferen van de Spaanse stad Sevilla. Meer over dit boek lees je in de review die ik er eerder over schreef.

Boekentips voor Moederdag door Noortje:

Moeders spelen vaak een belangrijke rol in het bijbrengen van leesplezier bij kinderen. Want het is toch heerlijk om samen met je kind een boekje te lezen. Samen op de rand van het bed of lekker weggedoken in een berg kussens. En dan het eindeloze geduld waarmee een moeder keer op keer hetzelfde boek kan voorlezen. En dan die glimlach als je een foutje maakt en je door je kleuter verbeterd wordt…. echt quality-time!

Mijn eerste tip is dan ook een heerlijk voorleesboek: Nep-echt van Hellen Bootsman. Ik heb het geloof ik al vaker getipt, maar je enthousiasme voor een boek moet je nu eenmaal niet onder stoelen of banken steken. Mijn tweede tip is een boek dat door Selina gerecenseerd is: De Heks van Limbricht. Een prachtig op feiten gebaseerd verhaal over een sterke vrouw die van hekserij verdacht wordt. Een eerbetoon aan krachtige vrouwen.

Boekentips voor Moederdag van Yvonne

Uit alle boeken die ik afgelopen jaar gelezen heb, kan ik bijna elk boek aanraden om als cadeau voor Moederdag te kopen. Van alle feelgoodromans die ik gelezen werd ik elke keer weer blij! En wie wil zijn moeder nou niet blij maken?

Maar speciaal voor Moederdag 2022 tip ik de boekenreeks: ‘Een veilige haven’ van Ellie Dean om cadeau te geven. In deze historische roman reeks staat de kracht van de vrouwen tijdens de Tweede wereldoorlog centraal. Ondanks alle ontberingen, de vele nachten in de schuilkelder en de voedselrantsoenen, vonden alle vrouwen elke dag weer de kracht om er voor hun gezin te zijn.

En vaak niet alleen voor hun gezin. Ze werkten ook in fabrieken, hielpen vluchtelingen en ruimden de puinhopen van de aanvallen op. Deze kracht, hun doorzettingsvermogen én het dagelijkse leven dat toch ook in oorlogstijd gewoon doorging, is in deze boekenreeks prachtig beschreven. Wat is er mooier om je moeder iets van deze kracht cadeau te geven op Moederdag?

Boekentips voor Moederdag van Selina:

Als ik aan Moederdag denk, denk ik aan mijn kinderen. Wat is er mooier dan een boekje cadeau krijgen van je kind? Toen mijn jongste zoon twee was, ging hij met zijn oma naar de kringloopwinkel. Hij kwam thuis met een klein boekje in de vorm van een hartje. Ik denk dat ik inmiddels wel duizend keer dat boekje heb moeten voorlezen, ik ken hem nog uit mijn hoofd. Het mooiste was, dat het boekje een ode aan het moederschap is, op peuterniveau. Prachtig toch?

Om deze reden wil ik graag twee kinderboeken onder de aandacht brengen, die laten zien dat een kind van zijn/haar moeder houdt. de eerste is: ik hou van… mijn mama. Deze las ik onophoudelijk aan mijn jongste zoon. De andere is: ik vind je lief mama. Een boekenreeks over een klein beertje die van zijn familie, en in dit geval van zijn moeder, houdt. Ik wens alle moeders een fijne Moederdag!

Boekentips voor Moederdag van Lysanne:

Mijn keuze voor dit jaar is gevallen op ‘Galatea’. Dit is een kort verhaal over een sculptuur dat tot leven is gebracht door de goden. Madeline Miller geeft haar een stem en haar naam ‘Galatea “. Zij doet er alles aan haar dochter te bevrijden van haar maker!

Het boek is kort maar krachtig en ik weet zeker dat iedere moeder dit boekje erg mooi zal vinden. Het gaat tenslotte om een sterke vrouw, en dat zijn vrijwel alle moeders!

Conclusie Moederdag-boekentips:

Met onze tips kun je de plank niet misslaan! Want dit zijn allemaal mooie romans, feelgoodromans, romans over sterke vrouwen, leuke kinderboeken en boekjes die je graag als moeder zou krijgen.