De heks van Limbricht

In deze op feiten gebaseerde roman vertelt Susan Smit het verhaal van Entgen Luijten, uit 1674. Haar leven lang is Entgen gewend, gesteund door haar kennis van de natuur, haar eigen weg te gaan. Maar dan beschuldigen sommige dorpsgenoten haar van hekserij. De kasteelheer is gebrand op een bekentenis en maakt gebruik van alle middelen die hem ter beschikking staan. Maar wat als Entgen tegen alle verwachtingen in standhoudt?

Natuur

Alles wat ik weet van gunstige momenten om te zaaien, oogsten en rooien, kruiden die klachten verlichten, de invloed van de maan en de stand van de sterren, weet ik van mijn grootmoeder.

Entgen heeft een grote kennis van de natuur. Ze weet alles over de werking van kruiden en ze weet hoe ze het weer kan voorspellen, wat gunstig is voor het zaaien en oogsten van haar gewassen. Haar dorpsgenoten kijken haar regelmatig met scheve blikken aan als haar oogst lukt, terwijl die van hunzelf mislukt door zware regenval. Maar bij ziekte van dieren of kwaaltjes die de dokter niet kan oplossen, kloppen ze maar wat graag bij Entgen aan.

Hekserij

Zoals boven, zo beneden. Zoals binnen, zo buiten. Zoals het heelal, zo de ziel. De mens denkt zo gauw dat alles om hem draait, dat de sterren en planeten hem speciaal iets te zeggen hebben. Dat vind ik nou godslasterlijk.

Soms gaat het mis. Entgen biedt haar glas bier aan een dorpsgenoot aan, die een paar dagen later ziek wordt. Een koe overlijdt nadat Entgen heeft gezegd dat deze niet meer te redden is. Wat als Entgen hier de oorzaak van is? Zij heeft zeker een vloek uitgesproken over de koe! Deze beschuldigingen lopen altijd met een sisser af. Tot het moment dat Entgen, als oude vrouw, daadwerkelijk wordt opgepakt op verdenking van hekserij.

Waargebeurd

Een vrouw die in rook is opgegaan, op grond van twijfelachtige redenen, veroordeeld door machthebber of pastoor, onder het gejoel van dorpelingen die haar naar de hel verwijzen, is genoeg om een toontje later te gaan zingen.

Entgen Luijten heeft echt bestaan. Haar geschiedenis is in de vergetelheid geraakt, maar Susan Smit haalt haar weer tevoorschijn. Na een grondig historisch onderzoek schrijft Smit het verhaal van Entgen op. Het proces in 1674, waarvan alle stukken bewaard zijn gebleven, verloopt anders dan iedereen had kunnen voorspellen.

Indringend, beeldend verhaal

Het daglicht wordt vaal, verliest het elke minuut meer van het donker. Voor het licht wegsterft, komt de kerker een paar minuten in een rozige gloed te staan. Het moet een mooie zonsondergang zijn.

Susan Smit weet de mensen van vier eeuwen geleden, en hun denkwijzen, fantastisch tot leven te wekken. Vanaf de eerste bladzijde zit je midden in een verhaal dat je niet meer loslaat, zelfs niet als het boek uit is. Het verhaal springt telkens van de vervolging van Entgen naar haar levensverhaal en weer terug. De levendige details zuigen je helemaal het verhaal in. ‘De heks van Limbricht’ is een indrukwekkend boek over de moed en eigenzinnigheid van een bijzondere vrouw.