‘Volkstuinverhalen’ over het groene stadsleven

‘Volkstuinverhalen’ is een inspirerend boek over het groene stadsleven. Het is geschreven door Suzanne de Boer en Marieke de Geus en is uitgegeven door KNNV Uitgeverij. Ook al heb je geen groene vingers, geen tuin of volkstuintje, dit boek is gezellig om te lezen en enorm positief.

De stad en het groen

Ooit las ik dat het meest verkochte tijdschrift in de wereldstad Hamburg (Duitsland) notabene ‘Landlust’ is. Dit is de Nederlandse variant van ‘Landleven’. Ik was verbaasd maar de verklaring was simpel; ook stadsmensen beleven graag de seizoenen, de natuur en de gezelligheid van een eigen tuin of volkstuintje. En dat klopt want in Nederland (en Duitsland) is de vraag naar volkstuinen groter dan het aanbod. Volgens het Algemeen Dagblad van 29 juli j.l. “explodeert de vraag naar volkstuinen in corona-tijd”.

‘Volkstuinverhalen’ in een notendop

‘Volkstuinverhalen’ is een mooi, groot boek met een visuele layout die gezellig is en fijn leest. Met gezellig bedoel ik vooral dat de foto’s stilistisch zijn maar vooral realistisch. De verhalen zijn aanstekelijk en de tips zijn haalbaar voor iedereen. Groene vingers zijn gewenst, maar geen must. Het boek is ingedeeld volgens de vier seizoenen en de laatste twintig pagina’s zijn gewijd aan ‘tuinieren voor een bloeiende toekomst’.

Groen ontspant en verfrist. En tuinieren doe je niet handsfree, dus handen uit de mouwen!

Tips van ervaringsdeskundigen

Ondanks het feit dat dit geen standaard tuinboek is, staat het boordevol tips en leuke ideeën. De Latijnse namen van de bomen, bloemen en planten zijn niet zo belangrijk, maar ‘Hoe kun je snoeien zonder iets te verknoeien?’ en ‘Wat is circulair tuinieren en upcycling?’ en ‘Air Bee ‘n Bee’ (Hoe maak je een bijenhotel), zijn gewoon ontzettend leuk om te lezen en haalbaar voor iedereen.

Maar nóg belangrijker is, op pagina 97: ‘Ook een volkstuin?’ In dit artikel staan 7 tips om die droom waar te maken!

Daarnaast zijn er ook nog gedichten en zijn er literaire ode’s aan tuinen zoals die van Jan Wolkers: De Wolkerstuin.

A way of life

Volktuinieren is een inspirerende way of life. In het laatste deel van het boek komen vele sociale initiatieven aan bod. Het belang van een ‘tuindienst’ is vooral inspirerend. Het is namelijk fijn om samen aan een park te werken of op een landgoed. Vrijwilligers worden een paar keer per jaar verwacht en afhankelijk van het seizoen wordt er geschoffeld, gesnoeid, geplagd, geplant en geharkt. En daarna: koffie en een sociaal praatje.

Koestergroen

Volkstuinen hebben de toekomst. Volkstuinen zijn er niet alleen voor idealisten die graag hun eigen ecologisch verantwoorde voedsel verbouwen of met biodiversiteit bezig zijn, maar ook voor mensen die het heerlijk vinden om even aan het hectische stadsleven te ontsnappen. Alleen al als onthaastplek dicht bij huis is een tuinpark met volkstuintjes goud waard.

We hopen dat er in onze samenleving meer ruimte zal worden ingericht in de nabije toekomst om aan de grote behoefte voor volkstuinen te voldoen. Dit boek levert er een grote bijdrage aan want het werkt niet alleen inspirerend maar ook heel aanstekelijk. Waar is mijn hark? Ik heb ineens enorme zin om de tuin in te gaan…