Daar waar de rivierkreeften zingen

‘Daar waar de rivierkreeften zingen’ stond afgelopen jaar lang op de eerste plaats in ranking-lijsten. Afgelopen week is de gelijknamige film op Netflix uitgekomen, wat zeker een net zo grote hit gaat worden. Ik las dit boek omdat ik door de ranking-lijst toch wel heel nieuwgierig was geworden. ‘Daar waar de rivierkreeften zingen’ gaat over een moerasmeisje, Kya. Zij wordt op jonge leeftijd door haar familie verlaten en moet zelf weten te overleven. Als ze als jongvolwassene wordt beschuldigd van moord, wordt het boek echt interessant.

Moerasmeisje

Het dorp noemt haar het moerasmeisje. Familie noemde haar Kya. Kya woont alleen in het moeras. Haar moeder, broers en zusjes verlaten haar omdat haar vader agressief wordt als hij gedronken heeft. Op een dag verdwijnt ook de vader van Kya. Vanaf dat moment moet Kya voor zichzelf zorgen. Naar school gaat ze niet. Het dorp accepteert haar niet. Kya weet zichzelf in leven te houden door mosselen te verzamelen en te verkopen.

Talent

Van jongs af aan tekent Kya alles wat ze om zich heen ziet. Op die manier leert ze over het leven in het moeras. Niemand kent het moeras beter dan het moerasmeisje. Als Kya ouder wordt, oppert haar vriend Tate het idee om haar tekeningen te bundelen en uit te brengen als boek. Kya ziet dit niet zitten. Dan moet ze de wereld in, mensen ontmoeten. Daar is Kya niet goed in.
Gedurende het boek kreeg ik steeds meer sympathie voor Kya. Ze moet zich wel eenzaam voelen, en toch ook rijk als je het moeras met al zijn leven je thuis mag noemen. Het dorp moet niks van haar hebben, en daardoor vond ik haar juist steeds sterker en mooier worden.

Liefde en dood

Voor liefde is weinig plaats in Kya’s leven. Haar familie heeft haar verlaten en als ook haar vriendje niet meer terugkomt voelt ze zich eenzamer dan ooit. De liefde voor haar huis en haar moeras groeit alleen maar. Als de populaire jongen Chase dood wordt aangetroffen in het moeras, valt de verdenking snel op Kya. Ze wordt gearresteerd en zit twee maanden in voorarrest voor haar zaak voorkomt. Wat nu komt is een spannend proces gebaseerd op vooroordelen over het moerasmeisje enerzijds en feiten anderzijds. Dit vond ik persoonlijk het spannendste deel van het boek.

Film

Het boek vond ik geweldig om te lezen! Met oog voor detail en emotie schrijft Delia Owens dit boek. ‘Daar waar de rivierkreeften zingen’ heeft me echt gegrepen en niet losgelaten. Wat nou precies het genre van dit boek is, vind ik lastig. Ik vond hem onder ‘misdaad’. Dat klopt wel, maar ik vond het ook wel een sociale roman omdat Kya echt wordt buitengesloten door haar dorp. Als klein meisje wordt er niet voor haar gezorgd maar ze wordt gezien als iets niet-menselijks. Welk genre er ook past bij dit boek, de combinatie is ijzersterk.

Ook heb ik de film gekeken. Zoals vaak het geval is, vond ik het boek beter omdat ik informatie mistte. Maar als je het boek nog niet gelezen hebt, zou ik zeker de film kijken. Ook die was prachtig en ontroerend en wist de stijl van het boek goed te evenaren.

Meer boeken die zijn verfilmd of films:

One Response to “Daar waar de rivierkreeften zingen

• Hai, ik heb een vraagje. Ik heb het luisterboek geluisterd, maar Tate had toch een verloving met een (ander) meisje? (Wanneer) is het langsgekomen dat die verloving verbroken is?