Sexy Science Fiction

Ik geef het eerlijk toe: ik heb een zwak voor Matt Damon. Als hij mij aankijkt met die ondeugende ogen van hem… tja, dan ben ik verkocht. Of beter gezegd: het boek waar hij op de omslag op staat. The Martian (of: Mars) van Andy Weir in dit geval.

Science Fiction, je moet er van houden

Het is niet echt mijn genre. Maar ik ben getrouwd met een techneut en de boekenkast staat er dan ook vol mee. Ik loop dus toch met het boek ‘The Martian’ de winkel uit. Als ik er niets van begrijp, kan ik nog altijd doen alsof het een cadeautje was voor manlief ;>)

Gelukkig valt het boek niet tegen! Matt Damon staat overigens op de omslag, omdat hij de hoofdrol speelt in de gelijknamige verfilming van dit boek. Een rol die hem op het lijf staat geschreven, want hij IS gewoon de hoofdrolspeler. Droog, humoristisch, superintelligent en een persoonlijkheid waar je onmiddellijk van gaat houden.

The Martian: moederziel alleen op Mars

Matt Damon is zeker de perfecte personificatie van de hoofdrolspeler in het boek, genaamd Mark Watney. Mark is een astronaut die, samen met zijn team, in de problemen komt tijdens een zandstorm op Mars. Door een ongeluk dat plaatsvindt, wordt hij als dood achtergelaten door de groep. Hij blijkt echter niet dood maar wordt weer wakker als enige mens, achtergelaten op Mars.

Wiskunde en Biologie

Zijn overlevingskansen zijn zeer klein maar door zijn extreme vindingrijkheid en technische kennis, weet hij te overleven en zelfs contact te maken met de Aarde. Er wordt een reddingsmissie op touw gezet om hem op tijd op te halen voor zijn voorraden opraken of de vijandige omgeving hem fataal wordt. Of deze reddingsactie gaat lukken, blijft tot op het allerlaatste moment de vraag en zorgt voor een aangename spanning in het boek. Het boek neemt ook bovendien een hoop onverwachte wendingen die het spannend houden en een lust om te lezen. En je beseft dat wiskunde en biologie toch wel héél belangrijke vakken zijn.

Technische Science Fiction = saai?

Een groot deel van het boek gaat over zijn gedachten, plannen, berekeningen en resultaten die ertoe leiden dat hij telkens weer bezig blijft zichzelf in leven te houden. Deze technische gedeelten van het boek zijn verrassend genoeg niet saai en onbegrijpelijk, maar goed beschreven. Ze zijn bovendien erg geloofwaardig. Zelfs een niet-technisch mens, zoals ik (en velen?), kan dit goed volgen. Zeer verrassend, want zodra de techniek of fantasie in Science Fiction boeken te veel de overhand krijgt, verdwijnt mijn interesse vaak als sneeuw voor de zon.

Andy Weir: een succesvolle schrijver

The Martian is een absolute aanrader en de film is ook zeer vermakelijk. (En dit niet alleen vanwege de geliefde hoofdrolspeler dus ;>) ) Enige minpunten zijn wellicht de iets te mooie en jonge teamgenoten die mijn inziens niet echt geloofwaardig zijn voor de bemanning van een ruimtereis waarbij uitsluitend ervaren top-astronauten zouden worden geselecteerd. Maar dat terzijde, want Hollywood blijft Hollywood en het gaat tenslotte om entertainment.

Andy Weir’s succes is hem gegund. Zijn tweede boek ‘Ártemis’ zal ongetwijfeld ook een succes zijn. Ik ga het boek zeker ook lezen. En wat mij betreft mag Matt Damon weer een rol in de verfilming krijgen ;>)