Los favoritos de Midas

De Netflix-serie ‘Los favorites de Midas’ is losjes gebaseerd op het boek van Jack London ‘The Minions of Midas’. Dit boek is een kort verhaal, uitgegeven in 1901.

Los favorites de Midas

‘Los favorites de Midas’ is een Spaanse serie van zes afleveringen. Het verhaal vangt aan met een scène waarin een vrouw op het punt staat een artikel te publiceren. Zij wordt echter gezien door twee gemaskerde mannen. Een achtervolging vindt plaats en ze moet rennen voor haar leven. Daarna maakt het verhaal een sprong terug in de tijd en start er een verhaal in chronologische volgorde.

Een rijke zakenman, Victor Genovés, wordt gechanteerd op een vreemde wijze. Hij zal geld moeten betalen, anders volgen er doden. Onmiddellijk rent hij naar de politie, laat zich extra beveiligen en beschermt hij zijn zoontje en ex-vrouw. Maar dat blijkt allemaal onnodig want de afperser, die zichzelf ‘Los favorites de Midas’ noemt, heeft het niet voorzien op hem of zijn familie maar op onbekenden.

Op het verkeerde moment, op de verkeerde plaats

Inderdaad volgen er doden. Totaal onbekenden, maar wel op het aangekondigde moment en de aangekondigde locatie. De onbekenden lijken willekeurig gekozen en hun dood kan net zo goed doorgaan als puur toeval. Dit maakt het verhaal lastig voor de politie. Een rechercheur duikt in de zaak en krijgt al snel een heel onderzoeksteam ter beschikking. Maar na de dood van slachtoffer nummer 5 heeft hij nog steeds geen enkele aanwijzing of verdachte. Hij wordt door hoger af van de zaak gehaald en de zaak wordt afgedaan als ‘nooit bestaan’. De medewerkers krijgen zwijgplicht en de doden, die waarschijnlijk gaan volgen, zullen net zo toevallig zijn als de eerste vijf slachtoffers.

Good guy, bad guy

Victor Genovés laat het er echter niet bij zitten en gaat geld betalen aan de afpersers. Hij wil geen doden op zijn geweten hebben. Maar hierna volgt een vreemde wending en zien we Victor zijn geweten juist verliezen. Hij laat zich meesleuren door de mooie woorden van de afperser, die elke keer in een gezegelde envelop bij hem wordt bezorgd. Hierin staan verhalen over een zogenaamde nieuwe toekomst. Zijn ommezwaai wordt niet helemaal duidelijk uitgewerkt. Waar je in een serie als ‘Breaking bad’ een duidelijke en geleidelijke transformatie van de hoofdpersoon van een introverte scheikunde-leraar in een geslepen drugsbaron ziet, gaat het mijn inziens hier te snel.

Hij sluit een pact met de duivel en we zien dan ook dat Victor toetreedt tot ‘Los favorites of Midas’. Het is wel spannend dat je als kijker nog steeds niet weet wie nu de afperser is, of beter gezegd, wie dit zijn.

De moeite waard?

Ik vond de serie stilistisch erg mooi, meeslepend en goed geacteerd. De hoofdrolspelers én het verhaal zijn redelijk geloofwaardig en de chaos op straat door een woedende menigte, die tegen ‘het systeem’ demonstreert, maakt het verhaal extra spannend. We zien een samenleving waar het onderscheid tussen rijk en arm te groot is en de corruptie de standaard is geworden.

Het is in mijn ogen echter jammer dat het verhaal over Victor, en het achtergrondverhaal over de ontspoorde samenleving, hier en daar echter ook chaotisch zijn en dat sommige scènes weinig toevoegen aan het verhaal.

De romance die plaatsvindt tussen Victor en een journaliste lijkt op een onvolwassen knipperlicht-relatie die té snel switched. Dat de twee gek op elkaar zijn, blijkt uit de vele zoen- en sex scènes. Des te ongeloofwaardiger maakt het dat Victor een keuze maakt die zijn geliefde fataal zal worden. En dan herhaalt zich de allereerste scène waar een vrouw een artikel wil publiceren maar vervolgens moet rennen voor haar leven….

Meer verfilmingen: