Het oneindige verhaal

Al 40 jaar wordt ‘het oneindige verhaal’ van Michael Ende gelezen. Voor velen is het boek beter bekend als de film: the Neverending Story. Het verhaal gaat over Bastiaan, die het boek ‘het oneindige verhaal’ steelt en zich op de zolder van zijn school verstopt. Hoe meer Bastiaan in het boek leest, hoe meer hij betrokken raakt in het verhaal. Tot hij zelf het boek in stapt om de koningin van Fantásië te helpen.

Sprookje

De heimelijke verlangens van de mens zijn raadselachtig. Bij kinderen is het al niet anders dan bij volwassenen. Degenen die ermee te maken krijgen, kunnen ze niet verklaren. En zij die nog nooit zoiets beleefd hebben, kunnen ze niet begrijpen.

Het oneindige verhaal is een soort sprookje met hogere betekenis. Het boek behoort tot de absolute klassiekers van de jeugdliteratuur. Al snel in het verhaal voel je dat er grootse dingen staan te gebeuren. Zodra Bastiaan het boek in stapt, is hij niet meer het dikke jongetje dat gepest wordt. Ineens is hij een held en beleeft hij allerlei avonturen. Net als in andere sprookjes laat dit verhaal een algemene wens van veel kinderen zien, namelijk een held zijn en avonturen beleven. Al snel denk je: dit wil ik ook meemaken!

Voor echte lezers

Heb je nooit hele middagen met rode oren en verwarde haren over een boek gebogen gezeten, lezend, lezend en de wereld om je heen vergetend, zodat je niet meer merkte dat je honger kreeg of het koud had…

Het oneindige verhaal is een heel goed boek. Toch kon ik ook één minpuntje vinden. Het boek is namelijk erg dik. Normaal gesproken heb ik daar geen problemen mee, maar nu vond zelfs ik het soms een beetje langdradig worden. Ondanks de dikte van het boek, wordt het verhaal nooit echt saai. Elke keer gebeurt er wel weer iets nieuws wat je niet hebt kunnen bedenken. Ik vind ik het knap bedacht en goed geschreven. Maar aangezien het een jeugdboek is, is het waarschijnlijk alleen weggelegd voor de echte lezers.

Verhalen

En toch wist Bastiaan dat hij zonder het boek niet weg kon gaan. hij begreep nu dat hij enkel en alleen om dit boek hiernaartoe was gekomen. Op een geheimzinnige manier had het hem geroepen, omdat het naar hem toe wilde, omdat het eigenlijk altijd al van hem was!

In Fantásië worden verhalen werkelijkheid. Wensdraken, de kleine koningin, vreemde wezens en vreemde gebouwen. Zelfs vreemde natuur is aanwezig. Alles wat je je maar kunt bedenken komt voor in dit boek.
Dit maakt het boek zo goed. Fantásië is natuurlijk de fantasie van mensen. En in je fantasie is alles mogelijk. Wat je maar bedenkt en wat je maar wenst, kan werkelijkheid worden. Ik denk dan ook dat de boodschap van dit boek is dat kinderen (en volwassenen) nooit mogen stoppen met fantaseren. Ze mogen nooit stoppen met het bedenken van verhalen. Want zo lang verhalen bedacht worden, blijft fantasie bestaan.

Nog zo’n klassieker: