Hij ging ijsjes halen

Hij ging ijsjes halen‘ is geschreven door de Nederlandse auteur en columniste Ingrid Rensen.

Nachtmerrie

Eén van de grootste nachtmerries als ouder, moet het kwijtraken van je kind zijn. Het overkomt Marlies, als ze samen met haar vierjarige zoontje Jochem boodschappen gaat doen. Terwijl zij bij de groenteafdeling met tante Lies staat te praten, rent Jochem enthousiast naar de koeling om ijsjes uit te zoeken. En dan verdwijnt hij plotseling… Het laatste spoor van hem wordt aangetroffen op de videobeelden van één van de camera’s in de supermarkt. Hierop is te zien hoe Jochem vrolijk zwaaiend richting de uitgang van de supermarkt loopt. Naar wie, is onbekend.

Postnatale depressie

Het leven van Marlies, haar man John en hun andere zoontje Marnix verandert in een nachtmerrie. Naarmate de uren en dagen verstrijken en er geen spoor van Jochem te bekennen is, wordt de wanhoop steeds groter. Marlies voelt haar emoties steeds heftiger en donkerder worden, wat haar gedachten terugbrengt naar elf jaar geleden. Elf jaar geleden, toen zij na de geboorte van hun oudste zoon in een postnatale depressie terecht kwam en daarvoor moest worden opgenomen op een psychiatrische afdeling. Haar zwarte periode, zoals ze het zelf noemt. En ook nu raakt ze de grip op de werkelijkheid steeds verder kwijt. Ondertussen beginnen er geruchten in het dorp rond te gaan. Geruchten over Marlies en haar postnatale depressie. De dorpsgenoten zien Marlies achteruit gaan, en beginnen zich af te vragen of Marlies zelf niet achter de verdwijning van haar zoontje zit. En als dit gerucht Marlies bereikt, zorgt dit natuurlijk voor alleen nog maar meer verdriet en wanhoop.

Perspectieven

Het verhaal wordt niet alleen vanuit het oogpunt van Marlies verteld, maar ook vanuit haar
gezinsleden en dorpsgenoten. Daarnaast lees je ook korte stukjes over de gedachtegang van de dader. Rensen weet hiermee knap de emoties en gedachten van alle (hoofdrol)spelers neer te zetten, met name van Marlies. De wanhoop en paniek spatten van de pagina’s. Tegelijkertijd maakt dit de toon van het boek met vlagen wel erg donker, iets waar misschien niet iedere lezer zich even prettig bij voelt. Hoewel het voor mij niet helemaal als een verrassing kwam wie achter de verdwijning van Jochem bleek te zitten, is
het laatste deel van het boek toch zeker erg spannend te noemen, door een aantal onverwachte wendingen en gebeurtenissen.

Hij ging ijsjes halen

‘Hij ging ijsjes halen’ is daarmee een thriller met emoties die van de pagina’s spatten, een verhaal dat van meerdere kanten wordt belicht, en een verrassend slot.