Wat is het verschil tussen chicklit en feelgood?

gastblog door: Lianne Reijntjes

Chicklit of feelgood? Wat is het nou? Vaak zie ik voorbijkomen ‘Een echte chicklit!’ of ‘Dit is gebruikelijk binnen voor een chicklit.’ Waar ikzelf nogal de kriebels van krijg. Ik zal je uitleggen waarom:

Chicklit is een verouderde term

De term chicklit werd in het leven geroepen als afkorting van chick literature. Literatuur voor vrouwen, dus. In de tijd dat boeken als Bridget Jones en Sex and the City hun opmars maakten. Vrouwen die gek waren op kleding en schoenen en er alles aan deden om de perfecte man voor zichzelf te vinden.

Tegenwoordig is het iets meer dan alleen dat, en zijn het geen oppervlakkige verhaaltjes met een cliché einde meer. Ook was niet alles alleen maar leuk, en kwamen er ook minder mooie dingen in deze boeken voor, zoals verlies en rouw. Bijvoorbeeld in ‘Me before you‘ van Jojo Moyes.

Chicklit werd feelgood

Langzaamaan werd de term chicklit vervangen door feelgood. Omdat feelgood zo veel meer is dan een typisch en voorspelbaar vrouwenverhaal over mannen en schoenen. Niks ‘typisch vrouwenboek’ of ‘doktersroman’. Maar wel, zoals de term het al suggereert: boeken die je goed laten voelen en een glimlach op je gezicht toveren. Iets dat overigens niet betekent dat je niet aan het denken kan worden gezet door een goede feelgood, of dat je een waardevolle spiegel wordt voorgehouden. Levenslessen genoeg.

Niet literair genoeg

Ook het idee dat chicklits of feelgood ‘minder’ zou zijn dan een boek van ‘hoog literair niveau’ is volkomen achterhaald, want dat is ook niet het doel van het genre. Ook in feelgoodboeken zit een structuur en zijn er, net als bij thrillers, bepaalde aspecten die bij het verhaal horen en die je moet hanteren om het verhaal en de personages geloofwaardig te maken.

Toch blijft de term chicklit nog steeds veelvuldig gebruikt door recensenten, om aan te geven dat dit boek volgens hen niet van literair niveau is. Gelukkig trekken lezers zich daar weinig van aan en blijft ‘feelgood’ een erg populair genre. Een genre dat altijd geliefd zal blijven onder het vrouwelijke leespubliek, dat zich helemaal niets aantrekt van het negatieve imago.

Want zeg nou zelf: het is toch heerlijk om lekker weg te dromen in een mooi en romantisch verhaal? Laten we vooral blijven genieten van dit genre.

Lianne Reijntjes is eigenaar van Liannes Letters en auteur van Kwetsbaar Verliefd, dat ze tijdens ‘corona lockdown 1’ schreef en tijdens ‘corona lockdown 2’ in eigen beheer uit gaf. Inmiddels is haar eerste druk bijna uitverkocht, zijn de rechten van haar audioboek verkocht en zint ze op een vervolgroman over haar ‘Gia’, die de harten van vele lezers heeft gestolen.

Boekrecensiesblog heeft vele recensies over chicklits en feelgood-romans, een willekeurige greep uit onze recensies: