Eens gegeven – Charlotte de Monchy

Zo vrolijk als de voorkant van het boek: ‘Eens gegeven’ is, zo blij word je ook van het verhaal. Tijdens het lezen van deze heerlijke feelgood roman, vergeet je heel even de wereld om je heen.

Wat zou jij doen wanneer je iets krijgt dat van veel grotere waarde is dan gedacht? Ga je terug naar diegene van wie je het kreeg of hou je je stil en hoop je er het beste van?

Verder gaan met je leven

Dat laatste besluit Feline te gaan doen. Wanneer ze na een onenightstand een goedkoop kitscherig schilderijtje krijgt, gaat ze verder met haar leven. Haar baan als taxateur bij de Amsterdamse veiling is in het echt niet zo glamoureus als ze had verwacht. Ook haar appartement in een anti-kraakhotel, heeft alle glans in de loop der jaren verloren. En dan haar directe collega Mathis, als zoon van de baas kaapt hij alle leuke opdrachten voor haar neus weg. Nee, haar hele leven heeft eigenlijk zijn glans wel verloren…

Breitner

Tot het moment dat Mathis ontdekt dat onder het kitscherige schilderij een veel waardevoller schilderij blijkt te zitten: een echte Breitner! Wanneer Feline hoort wat de waarde van dit schilderij is, slaat de paniek toe. Wat moet ze doen? Haar onenightstand Teun opbellen en zeggen: Hé joh, weet je nog dat ene schilderij welke jij mij gegeven hebt… Of kan ze Teun gewoon vergeten en het geld voor zichzelf houden?

Discussie uit de weg

Omdat ze haar hele leven gewend is discussies uit de weg te gaan, besluit ze het geld te houden en Teun te vergeten. Al blijkt dat laatste veel moeilijker dan gedacht. Totaal onverwachts krijgt ze een grote opdracht van haar baas. Een Engelse zakenbank heeft speciaal naar Feline gevraagd voor het aanschaffen van kunstobjecten voor hun nieuwe pand in Amsterdam.  Nog steeds blij verrast met deze grote opdracht maakt ze een afspraak om de bankier, die alleen met haar wil samenwerken, te leren kennen. Al snel ontdekt ze dat ze deze man al één keer eerder in haar leven ontmoet heeft…

Verandering

Vanaf dat moment staat haar leven op zijn kop en wordt het steeds moeilijker om genomen beslissingen terug te draaien. Gelukkig kan ze altijd terugvallen op haar medebewoners in het kraakpand. Alhoewel, door Feline haar beslissingen verandert ook hun leven meer dan ze vooraf gedacht hadden!

‘Eens gegeven’ van Charlotte de Monchy, is een feelgood roman die gemakkelijk leesbaar is en waarbij je je snel verbonden voelt met de hoofdrolspeelster. Zoals je verwacht bij dit genre boeken is het einde voorspelbaar, maar de verrassende verhaallijnen zorgen er voor dat je nieuwsgierig verder wilt blijven lezen. Vraag aan het einde van deze roman blijft: Welke keuze had jij gemaakt?