‘De brief’ van Kathryn Hughes is prachtig!

‘De brief’ is geschreven door Kathryn Hughes en vertaald door Betty Klaasse en Yvonne de Swart. Haar romans worden in meer dan dertig landen gelezen. Deze Engelse internationale bestsellerauteur heeft dus heel wat lezers weten te boeien. En ze kan na het lezen van ‘De brief’ mij aan haar lijstje toevoegen.

Prachtige omslag die mij nieuwsgierig maakt

De omslag van een boek. Voor mij het eerste wat bepaalt of ik een boek ga lezen. In de bibliotheek scan ik de boekenrekken af naar mooie omslagen. De omslag van ‘De brief’ raakte mij direct. Het kleurgebruik, de afbeelding en de sfeer maakten mij nieuwsgierig.

Verleden en heden

De proloog van het boek begint in het heden. Zonder te verklappen hoe het verhaal daadwerkelijk afloopt. Het schept wel een vermoeden. En dit vermoeden maakt je nog nieuwsgieriger naar het verhaal.  De rest van het verhaal speelt zich af in 1973 en in 1939.

Een onverwachte brief

Wanneer Tina Craig in 1973 een brief vindt in een van de kledingstukken van de kringloopwinkel, besluit ze deze te lezen. Wanneer de naam van de geadresseerde hetzelfde is als haar eigen naam, wil ze nog meer weten over de personages en gaat ze op zoek naar het verhaal achter deze liefdesbrief. Dit verhaal brengt je terug naar 1939. Een tijd waarin veel liefdes relaties verboden waren. En waar de regels in een gezin door de vader bepaald werden.

Drastische besluiten met grote impact

De besluiten die een vader in 1939 neemt voor zijn dochter, hebben grote invloed op het gezin. En zijn jaren later nog steeds van invloed op het geluk en het leven van anderen. De zoektocht van Tina opent oude wonden, maar brengt ook rust en vertrouwen in de Liefde. In haar eigen leven. Maar ook in die van anderen. Zoals je van een roman mag verwachten, eindigt ook dit boek in liefde.

Lezen zonder te stoppen

‘De brief’ heb ik in drie dagen uit gelezen. En omdat ik een avond lezer ben, lag ik daardoor elke avond te laat op bed. Was het de moeite waard? Absoluut. Van een goed boek krijg ik zoveel energie dat een uurtje minder slaap geen kwaad kan. Je bent dus gewaarschuwd: ‘De Brief’ laat je niet meer los. En laat je beseffen dat keuzevrijheid en je hart volgen nog helemaal niet zolang zo vanzelfsprekend is…

Nog meer boeken met hele mooie covers én inhoud: