‘Kwetsbaar verliefd’ van Lianne Reijntjes

Je eigen boek schrijven. Voor veel mensen een droom. Met het boek ‘Kwetsbaar verliefd’ is deze droom van Lianne Reijntjes uitgekomen. Ze heeft het boek niet alleen geschreven, maar ook in eigen beheer uitgebracht.

Schrijven in de vingers

Naast het schrijven van het boek ‘Kwetsbaar verliefd’ werkt Lisanne onder andere als schrijfcoach, manuscript beoordelaar en redacteur. Betekent het dagelijks bezig zijn met teksten dan ook dat je zelf een goed boek kunt schrijven? Met deze vraag in mijn achterhoofd ben ik Lianne haar debuutroman gaan lezen.

Vrolijk begin

Zodra ik het brievenbuspakketje open en ‘Kwetsbaar verliefd’ in mijn handen heb ben ik direct vrolijk. Wat een zomerse voorkant! Terwijl ik uit het raam kijk zie ik dat het alweer regent. Ik kruip met een kop thee en het boek op de bank.

Vakantiehuis in Barcelona

Hoofdpersonage Gia vertrekt voor een hele zomer naar Barcelona. Het vakantiehuis van haar vader wordt haar plek tijdens de zomermaanden. Ietwat gespannen is ze wel voor de ontmoeting met haar vader. Nadat hij haar als jong meisje heeft achtergelaten bij haar Nederlandse moeder, heeft ze nog amper contact met hem gehad. Hoe is het om dan ineens een hele zomer samen te zijn?

Op jongensjacht

Het weerzien van haar vader is voor Gia deze zomer niet het belangrijkste. Ze is van plan om een ‘wilde zomer’ te gaan beleven. Genieten van de Spaanse zon en Spaanse jongens. Dat staat op haar programma. En via haar online tijdschrift OMGia gaat ze haar volgers op de hoogte houden. Maar al snel blijkt alles anders te gaan dan gepland. Haar vader is super aardig en op haar eerste dag botst ze letterlijk op tegen een zeer knappe Hollandse jongen Alex. Maar hij is een stuk jonger dan zij is. Dus geen date materiaal. Toch?

Heerlijk lezen

De feelgood roman ‘Kwetsbaar verliefd’ leest heerlijk weg. Lianne is een auteur die de lezer nieuwsgierig vasthoudt tot aan het einde. Halverwege het boek lijkt alles oké en klaar. Maar er wachten de lezer nog ruim 120 bladzijden. En in die 120 bladzijden lees je waarom Gia kwetsbaar verliefd is. En dat vooroordelen van anderen grote impact kunnen hebben op iemands leven. Ook blijkt dat jezelf niet gelukkiger wordt wanneer je keuzes maakt op basis van de vooroordelen van anderen.

Humor en verbeelding

Een boek scoort bij mij altijd extra punten wanneer ik kan lachen en wanneer ik de beschreven situaties voor mij zie. Terwijl ik onder een kleedje op de bank lig te lezen, waan ik mij heel even in de Spaanse zon. Ik moet hardop lachen om de bijnaam van personage Edwin. Dit boek en deze auteur zijn een aanwinst voor het Nederlandse feelgood-genre. En daarmee is de vraag waarmee ik ‘Kwetsbaar verliefd’ begon te lezen beantwoord met: Ja, Lianne Reijntjes kan heel goed zelf een boek schrijven!

PS: Vanaf nu kan ik niemand met de naam Edwin nog normaal onder ogen komen…