Voor wat hoort wat – Sophie Kinsella

Wat doe je als je altijd alles wilt fixen? En wat gebeurt er als je niet toegeeft aan deze drang om dingen te maken? En wat nou als je door je drang tot fixen, je grote liefde red, zonder te weten dat het je grote liefde is? Geef je toe aan deze ietwat vervelende eigenschap of hou je je zelf continu in met als irritante bijwerking dat je benen spontaan gaan dansen?

Dwangmatig

Fixie Farr heet niet voor niets Fixie. Alles wat kapot is, scheef staat of niet goed werkt, wil ze fixen. En deze drang om te fixen heeft dwangmatige vormen aangenomen. Dus wanneer ze in een café is en de laptop van een knappe vreemdeling verloren dreigt te gaan, dan kan ze niet anders dan de laptop redden.

Sebastian

Als dank voor haar heldhaftige actie, overhandigt de knappe Sebastian haar een briefje met daarop de tekst: IOU: I Ow You! Fixie is niet van plan ooit gebruik te maken van dit briefje, maar wanneer haar vriend een moeilijke tijd door maakt, kan ze niet anders dan Sebastian om hulp vragen. Dit is het begin van een hele reeks IOU’s.

Een echte chicklit

Net als in elk boek is het in het begin weer wennen aan alle nieuwe personages. Gelukkig weet Sophie Kinsella de karakters en persoonlijkheden zo te beschrijven dat je al snel het gevoel hebt de hoofdpersonen te kennen.

Humoristisch en een tikkeltje overdreven

En zoals je bij een chicklit mag verwachten, zijn de situaties waarin de hoofdpersoon verzeild raakt, herkenbaar, humoristisch maar ook ietwat overdreven. En daar hou je van of niet. Het bezorgde mij geen kromme tenen maar ergens midden in het verhaal, heb ik wel wat moed moeten verzamelen om door te lezen. Er zijn wat mij betreft net wat teveel briefjes met IOU heen en weer gegaan om het boek in een ruk uit te lezen. Af en toe betrapte ik mijzelf op de gedachte: daar gaan we weer!

Feelgood

Maar net op het moment dat ik echt twijfelde om door te lezen, komt Fixie tot inzicht wie ze werkelijk is, wat ze nodig heeft en hoe ze haar leven verder wil leiden. Ze leert gaandeweg het boek dat ook zij er toe doet en dat ze voor zichzelf en haar idealen op mag komen. Deze wending in het verhaal maakt het boek tot het feelgood boek wat je verwacht van Sophie Kinsella. Want zeg nou eerlijk: hebben we allemaal niet af en toe wat extra moed en durf nodig om onze dromen en idealen na te streven?

Al met al is: Voor wat hoort wat van Sophie Kinsella en heerlijk boek om na het lezen van de laatste bladzijde met een gelukkig gevoel dicht te kunnen slaan.