Verliefd op het landgoed

Hilje Mulder is de auteur van ‘Verliefd op het landgoed’ en is haar derde roman. Dit is het eerste boek wat ik van haar lees en de kaft belooft al een heerlijke ‘feelgood’ roman, zal de inhoud dit bevestigen? Lees snel verder of dit jou zal uitnodigen om dit ook te lezen.

Amsterdam vs Groningen

Als Amsterdamse vind ik het altijd zo bijzonder dat mensen die van buiten Amsterdam komen, denken in Amsterdam alles te vinden wat ze ergens anders missen. Is dit daadwerkelijk zo, of ben je op zoek naar iets anders en niet gerelateerd is aan een plaats? Zo begon dit boek ook.

Susanne is de hoofdpersoon en heeft het in onze hoofdstad enorm naar haar zin. Veel vrienden, goede baan in een hotel en wachtend op haar welverdiende promotie. Amsterdam ligt aan haar voeten, tot die promotie naar een ander gaat. In een klein dorpje in Groningen liggen haar roots en ze is verrast als ze een brief krijgt van de notaris, dat er een erfenis wacht. Zonder verwachtingen en met een enorme teleurstelling vertrekt ze voor een paar dagen naar haar geboortedorp, niet wetend dat deze trip haar hele leven op z’n kop zet!

Het Landgoed

Het landgoed in Groningen behoort tot de familie van Susanne. Haar oom woonde hier tot zijn dood en wil dat Susanne er een hotel van maakt, met haar ervaring kan zij hier vast iets moois van maken! Samen met een samengestelde commissie moet er een werkbaar plan worden gemaakt. Het landgoed verkeerd in een slechte staat en om er een goed hotel van te maken, zal er veel geld in gestoken moeten worden. Geld wat er niet voldoende is, hoe nu verder? Susanne ziet dit in eerste instantie niet zitten. Haar thuis is toch Amsterdam? De twijfel slaat toe, helemaal nu haar promotie nog verder naar de achtergrond wordt geschoven. Is dit niet een prachtige kans om van niets toch iets te kunnen maken?

Familie krijg je net als de commissie

Susanne gaat uiteindelijk vol voor deze uitdaging en komt voor lastige keuzes te staan. Haar ouders zijn gescheiden en haar moeder woont in Spanje. Haar vader runt een bouwbedrijf die deze klus met beide handen wil aanpakken. Waarom vraagt haar vader bijna het dubbele van een ander bouwbedrijf? De commissie wordt gestuurd door een aantal mensen, met verstand van verschillende aspecten wat het aankomende hotel nodig heeft. Een lid hiervan trekt wel op een bijzondere manier de aandacht van Susanne, maar hoe past hun jeugd in deze relatie? Frank behoorde duidelijk niet tot het groepje waar Susanne wel toe behoorde, passend bij hun achtergrond en sociale klasse. Zal hun prille liefde en het cadeautje wat Susanne bij zich draagt dit allemaal overleven?

Historisch tintje

Verliefd op het platteland is een heerlijke feelgoodroman. De nodige drama op zowel werk, sociaal als familievlak wordt niet vermeden. Wat het boek origineel maakt zijn de diverse historische aspecten en het hotel wat Susanne hierdoor weet te maken. Het boek leest vlot weg en is perfect om te lezen voor op vakantie of tijdens een lange reis. Ook leest het makkelijk weg en wordt chronologisch geschreven, waardoor je het ook best even weg kunt leggen en dan weer makkelijk oppakt. Wat ik leuk vind is dat je geluk niet wordt bepaald door een stad, maar wat je er zelf van maakt en dat wordt door dit boek mooi verwoord.

Meer heerlijke ‘feelgood’ romans lezen?