De onvergetelijke reis van de zussen Summers

Drie brieven. Twee zussen. Een kans om het verleden recht te zetten.

Zowel voor de zussen als de schrijfsters geldt, met z’n tweeën ben je sterker dan alleen! De auteurs Hazel Gaynor en Heather Webb hebben beiden een aardige staat van dienst en zijn gekoppeld door hun agenten. Komen ze beiden in hun kracht in dit roman? Lees mijn blog en kom erachter.

Clara en Madeleine Summers

Als kind onafscheidelijk, maar in de loop der jaren kunnen de zussen Summers elkaar niet luchten of zien. Ze accepteren elkaar op verjaardagen en daar is alles mee gezegd. De zussen spelen de hoofdrol in dit roman, dat zich afspeelt in 1937. Hitler en Mussolini zijn bekende namen in Amerika waar het verhaal begint en eindigt. Clara en Madeleine verschillen als dag en nacht van elkaar. Clara zal trouwen met een man van goede afkomst, haar toekomst lijkt hiermee vast gelegd.

In deze tijd is het bijna ondenkbaar om als gehuwde vrouw te werken. Haar passie voor kunst schildert haar aanstaande af als ‘hobby’, wat Clara enorm frustreert. Is dit echt het leven wat ze wil? Madeleine is een vrijgevochten vrouw. Met haar uiterlijk en voorkomen is ze niet bezig, wel met de journalistiek. Om naam te maken als vrouw is niet makkelijk in die tijd. Madeleine wil alles op alles zetten om een goed artikel te laten publiceren. Zelfs als dit ten koste gaat met de kleine band die ze met haar zus nog heeft?

De brieven voor Europa

Violet is de dierbare oma van de zussen en helaas ernstig ziek. Samen met haar zus Margareth heeft Violet in haar jonge jaren een prachtige reis gemaakt door Europa en wil dat de zussen samen de reis gaan maken om drie brieven te geven aan dierbaren voordat ze overlijdt. Clara en Maggy zien dit samen niet zitten en verafschuwen dit idee, maar oma’s wil is wet en samen zullen ze de bijzondere reis maken. De eerste brief die ze moeten bezorgen is in Frankrijk, waar ze Parijs zullen bezoeken. Venetië en Wenen staan ook de planning en vervolgens zullen ze vanuit daar terug naar Amerika komen om verslag te doen van hun reis en de reacties op de brieven.

De reis in een andere tijd

Tijdens het lezen van dit boek, waan je je echt in een andere tijd. Wat is er veel veranderd in een relatief korte periode. De verschillen in afkomst wat zo belangrijk is voor je status en toekomst, komt in vele aspecten naar voren. Comfortabel reizen is alleen mogelijk als je van bepaalde afkomst bent. De reis begint op de Queen Mary, een schip wat eerst dienst deed als luxe passagiersschip en vervolgens als transport schip om soldaten van Amerika naar Europa te brengen.

De auteurs hebben feitelijke gebeurtenissen perfect in het boek samen laten smelten met de reis van de zussen. De overtocht maakten ze op de Queen Mary en bracht ze vervolgens naar Parijs, de reis die ook de zussen dichterbij elkaar brengt. De eerste brief wordt bezorgd en de reis voortgezet. Met een luxe trein is Venetië de volgende stad die ze zullen bezoeken. In Venetië hebben de zussen een mooie tijd en komen ze door de brief achter een groot familiegeheim en antwoorden. Venetië wordt opgevolgd door Wenen, waar het onrustig is en veel Nazi’s over straat lopen.

De moeilijkste brief is aan de zus van Violet die van elkaar vervreemden na hun reis door Europa en ook door deze brief meer antwoorden voor Carla en Madeleine. De luxe terugreis met de Hindenheim moet hun terugbrengen met alle verhalen naar hun dierbare oma Violet. Ook nu passen de auteurs feitelijke gebeurtenissen perfect passend toe in hun roman. De Hindenheim vat vlam en stort neer, vlak voor de landing. Is dit het bittere einde van een reis die zoveel heeft opgeleverd?

Gebundelde krachten

De auteurs hebben hun krachten gebundeld en gebruikt om twee zussen te versterken in hun reis. Het is een prachtig boek om te lezen. De historische feiten die gebruikt zijn en het mooie verhaal over familie en liefde gaan vloeiend in elkaar over. Absoluut de moeite waard tot aan de laatste zin.

Meer over familieliefde en hun reis in het leven: