Ontsnappen lijkt onmogelijk

Weer een nieuwe jeugdthriller van Maren Stoffels: No Exit. Deze auteur blijft maar boeken uit haar mouw schudden. Tieners lezen haar boeken heel graag. Op een mooie boekenavond in bibliotheek van Almere kreeg ik een gesigneerd exemplaar van dit nieuwste pareltje uit de handen van Maren Stoffels zelf. Even bleef het thuis op de plank liggen, maar toen ik voor de zoveelste keer dacht: ik ben toch wel benieuwd… pakte ik het boek op. Binnen één middag las ik No Exit uit. En ja, ik ben enthousiast!

Pestkoppen

Welkom bij No Exit.
De plek voor jou,
zodat anderen veilig zijn.

In No Exit worden pestkoppen op een cruiseschip gezet. Ze denken zelf dat ze op vakantie gaan met andere jongeren, maar al snel blijft dit geen gewoon tripje te zijn. De pestkoppen zitten midden op zee opgesloten in een heropvoedingskamp. Geen methode is te heftig om deze tieners zover te krijgen dat ze nooit meer iemand zullen pesten. Ontspannen aan No Exit lijkt onmogelijk. Tenzij je gebruik wilt maken van de duikplank die boven zee eindigt…

Vesper

De komende tien dagen worden de zwaarste tien dagen uit je leven.
Welke invloed hebben jouw daden op anderen?
Durf je jouw eigen gedrag onder ogen te zien?
Jouw omgeving wil dat je verandert.
Nu jij nog.

Hoofdpersoon Vesper is door haar vader opgegeven voor No Exit. Ik ben verbaasd hoe snel ik sympathie voor Vesper heb gekregen. Ik had verwacht dat ik een hekel zou krijgen aan alle pest-personages, maar toch vind ik haar aardig. Ze heeft veel meegemaakt en haar reactie naar de buitenwereld is te begrijpen. Toch heeft ze iemand iets ergs aangedaan en daar moet ze voor boeten.

De kamergenoot van Vesper heet Gwen, een bijzonder meisje. Niet alleen omdat ze blind is en zegt onschuldig te zijn, maar ook omdat ze een dubbele agenda blijkt te hebben. Dit gedeelte van het boek vind ik bijzonder goed gevonden. Het zorgt ervoor dat je op het puntje van je stoel blijft zitten.

Maren Stoffels

Dit verhaal zat al ruim zes jaar in mijn hoofd. Elk jaar dacht ik: nu moet ik het gaan schrijven, maar het kwam er niet van. Want kon ik dit wel schrijven?

Ik lees wel vaker boeken van Maren Stoffels, en ik raad ze ook vaak aan tieners aan. Houd je van spannende boeken? Lees deze thrillers. Houd je juist niet van lezen? Lees dan ook deze thrillers. Hoewel ik niet elk boek van Maren Stoffels geweldig vind, zijn het voor jongeren juist wel perfecte boeken. Waarom? De thrillers zijn spannend genoeg om te willen weten hoe het afloopt. De boeken zijn absoluut niet saai, al mist er voor mij als volwassene soms een dieper laagje. Maar dat laagje zit wel in No Exit. Wat als pesten strafbaar wordt? Hoe pak je het dan aan? Wie weet gaat het ooit zo ver komen dat No Exit echt gaat bestaan. Of gaan de volwassenen daarmee ook weer te ver?