Escape game: ontsnappen uit een gevaarlijk spel

recensie escape game

Voor kinderen die het kinderboek een beetje ontgroeien maar nog te jong zijn voor het ‘young adult’-genre is het soms lastig om een geschikt boek te vinden. Het mag niet meer te kinderachtig zijn, het liefst lekker spannend en vooral hip en cool. Escape game van Maren Stoffels is wat dat betreft een echte aanrader. Een boek om in één ruk uit te lezen.

Wat een kinderboek zo geslaagd maakt, is soms lastig te voorspellen. Titel, cover en flapteksten zijn belangrijke factoren die bepalen of je een boek uit in de boekhandel of bibliotheek uitkiest of niet. In het geval van Escape game is het vooral de naam van de auteur die mij al bij voorbaat verzekerde van het feit dat die een goed boek zou zijn. De naam Maren Stoffels staat voor mij namelijk gelijk  aan pakkende, spannende boeken voor de wat oudere kids. Black Friday, Fright Night en Ik moet dit doen zijn daar het bewijs van. Met Escape game schreef Stoffels een boek voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar.

Is het spel of werkelijkheid?

Wanneer er in een oude villa in de buurt een escaperoom gebouwd wordt, zijn Trigo en zijn beste vriend Brahim natuurlijk nieuwsgierig. Zo zeer zelfs dat ze niet kunnen wachten tot hij officieel geopend wordt. Ze besluiten bij wijze van uitdaging in te breken. Gewoon om te kijken of het kan.

Ze krijgen gezelschap van Eva en Coco en het binnensluipen in het oude gebouw is een fluitje van een cent. Dus waarom zouden ze dan niet gelijk even de escaperoom uitproberen? Maar eenmaal aan het spel begonnen, blijken ze opgesloten te zitten en zit er niets anders op dan het spel helemaal uit te spelen. Maar gaandeweg komen ze erachter dat de escaperoom nog helemaal niet klaar is voor gebruik. En wat een leuk avontuur leek, slaat al snel om in een ontzettend spannend en gevaarlijk ontsnappingsavontuur.

Cool en herkenbaar

De personages in het verhaal zullen erg tot de verbeelding spreken. Trigo, Brahim en Coco doen aan freerunning en bedenken regelmatig challenges voor elkaar. Stoere karakters, die ook een andere kant hebben waarmee ze liever niet te koop lopen. Zo heeft Trigo het erg moeilijk met het feit dat zijn vader zo plotseling overleden is, blijkt Brahim ook angsten te kennen en is er sprake van geheime verliefdheden. Allemaal goed uitgewerkte en coole personages, waarmee veel lezers zich kunnen identificeren.

Mooi vormgegeven

Escape game is niet alleen door het verhaal zelf een heel geschikt boek voor lezers vanaf een jaar of 10. Ook de vormgeving van het boek speelt een belangrijke rol. Zo hebben de gedeeltes waarin Trigo aan het woord is een witte achtergrond, terwijl de verhaallijn van Eva  een lichtgrijze achtergrond heeft. Dat maakt de perspectiefwissel tussen beide personages ook voor minder makkelijk lezende lezers duidelijk. De hoofdstukken worden speels levels genoemd, wat natuurlijk prima past bij het hele idee van een escaperoom spel.

Dus voor alle lezers die een beetje tussen servet en tafellaken zitten als het om lezen gaat is Escape game echt aan te raden. Het is niet allen spannend en mysterieus, maar ook herkenbaar. Een echte pageturner die heerlijk wegleest.