Fright Night, een beklemmende thriller

Maren Stoffels schreef met ‘Fright Night’ een thriller voor jongeren. Een allesbehalve kinderachtig, huiveringwekkend verhaal over een groepje vrienden dat geconfronteerd wordt met hun grootste angsten. Geen rondvliegende bloedspatten, maar wel ondergrondse spanning en een verrassende wending. Want niets is wat het lijkt.

Een groepje vrienden geeft zich op voor een avondje griezelen in het bos. Maar wat begint als een leuk uitje, ontaardt in een drama wanneer iemand de nacht niet overleeft. De vraag is natuurlijk wie sterft en wie is de moordenaar?

Het verhaal wordt afwisselend verteld door drie personages. Dylan is een zwijgzame jongen die worstelt met een traumatische gebeurtenis uit zijn verleden. Hij woont tijdelijk bij zijn beste vriend Quin in huis. Sofia is pas onlangs in de buurt komen wonen en als nieuwkomer niet op de hoogte van wat er gebeurd is. Zij probeert toenadering te zoeken tot de gesloten Dylan. En dan is er nog Reza, een uit huis geplaatste jongen die het een en ander lijkt te verbergen. Af en toe komt ook de moordenaar aan het woord, waardoor de spanning in het verhaal verder opgevoerd wordt:

Jouw dood was eenzaam, ook al stonden er vier mensen om je heen: drie toeschouwers en ik. Jouw moordenaar

Stukjes van de puzzel

De verhaallijnen van Sofia, Dylan en Reza komen tijdens de griezelnacht bij elkaar. Maar wat is hun onderlinge verband? Door afwisselend door de ogen van deze drie personen te kijken, krijg je steeds meer stukjes van de puzzel te lezen. Waarom liegt Dylan over zijn moeder? Welk trauma overkwam Reza? En natuurlijk de hamvraag: wat ging er zo gruwelijk mis tijdens de fright night?

Griezelverhaal als decor

Je zou verwachten dat het boek een rechttoe rechtaan griezelverhaal is over een griezeltocht, waarbij de deelnemers hun grootste angst moeten overwinnen. Maar de fright night is slechts het decor voor een ander, nog veel griezeliger verhaal. Want welk tragisch verhaal gaat er schuil achter Dylan en Reza? En is de moordenaar ook altijd de dader? Of kun je iemand ook op een andere manier vermoorden? Door deze ondergrondse laag is ‘Fright Night’ vooral een psychologische thriller geworden.

Ik heb je vermoord door je te vergeten

Griezelen voor gevorderden

Hoewel het dus een jeugdroman is voor kinderen vanaf 13 jaar, is er helemaal niks kinderachtig aan dit boek. Stoffels speelt mooi met verwachtingspatronen bij de lezer en weet de spanning heel goed op te bouwen. En als je denkt te weten hoe het zit, neemt het verhaal een andere wending. Een aanrader voor iedereen die denkt te weten wat zijn of haar grootste angst is.