Moederdagtips voor jonge, drukke moeders

Snelle Moederdagtips! Moederdag staat namelijk weer voor de deur en klopt aan op 14 mei a.s.  Moeders doet de deur open en daar staat geen persoon die een bosje bloemen overhandigt, maar er ligt een stapeltje boeken op de deurmat. Joepie, wat leuk!  Maar ook : Hellup… waar haal ik de tijd vandaan om die te lezen?  Voor deze Moederdag speciaal tips voor drukke-jonge-moeders.

Héllup, ik heb geen tijd om boeken te lezen!

Dit hoor je vaak vast om je heen.  Het valt ook niet mee, vooral voor jonge moeders om al multitaskend het einde van de dag te halen en de deur van de kinderkamer achter je te sluiten met een diepe zucht van opluchting. De koters liggen veilig en wel in bed na een dag in de jungle van het huidige leven, een verhaaltje is voorgelezen en nu zelf naar bed.

Lekker nog even een boek lezen om tot rust te komen. Maar welke boeken zijn hiervoor het meest geschikt?

Lekkere slaap-verhalen

Nu bedoelen we natuurlijk geen slaapverwekkende verhalen, maar wel boeken die jouw adrenaline niveau langzaam maar zeker temperen tot een heerlijk slaap-niveau. Op een bloedstollende thriller zit je vast niet te wachten, op een boek met allemaal checklists ook niet. En al helemaal niet op een pageturner die je niet meer weg kunt leggen. Tot diep in de nacht doorlezen is zalig, maar jonge-drukke-moeders moeten vast weer vroeg uit de veren en zich niet helemaal kapot schrikken als de wekker gaat.

Moederdagtips van Boekrecensiesblog:

Marga:

De grenzeloze rivier  is opgedeeld in meerdere verhalen, alhoewel het toch één boek is. Het is net zo mooi en rustgevend als de rivier waarover het gaat, namelijk de Rijn. Alhoewel het kabbelende water van de rivier ook hier en daar in een woeste stroming gaat en je in het verhaal meesleurt waarbij je zowat verdrinkt. Heel veel geschiedenis in dit boek, waar je je kinderen over kunt vertellen. Van de Romeinen tot en met de Friezen. Prachtige verhalen over verbondenheid van de rivier en de mens.

Een andere tip van mij voor jonge, drukke moeders:

Stadsstuipen en Buitendrift  zijn literaire korte verhalen over mensen in de stad en op het platteland.  Mooi, nostalgisch en heel origineel.  Wederom geen slaapverwekkende verhalen, maar wel verhalen waarvan je tot rust komt en niet van wakker ligt.

Astrid

Wat dacht je van een kort verhaal om even mee te ontspannen? Je leest ze in korte tijd uit, je zit niet in spanning hoe het verder gaat en als je denkt ‘ik heb nog wat meer tijd’ lees je er nog een. Een korte verhalenbundel waar ik zelf heel erg van genoten heb is Eilandgasten van Vonne van der Meer. Ze schreef drie bundels met verhalen die spelen in het vakantiehuis Duinroos op een waddeneiland. Ieder verhaal gaat over een tijdelijke bewoner van dit huis, waardoor er toch ook een rode draad is.

Cynthia

Als het zonnetje lekker schijnt en je deze zonnestralen buiten kunt pakken is niets zo fijn als jezelf verliezen in een goed boek. Korte verhalen, een dikke pil, spannend, biografie of een heerlijke roman. Als moeder maakt het mij niet uit, als ik mezelf maar even kan verliezen en het mij genoeg pakt om het snel weer te pakken in de soms korte momenten die je soms als moeder hebt. Een betoverende ontmoeting is zo’n roman waarin je jezelf even kunt verliezen. Een verhaal dat zich afspeelt in de winter in Italië. Dit Italië wil je maar wat graag een keer beleven in de winter na het lezen van dit boek!

Igone de biografie geweldige biografie over Igoné, onze trots en moeder. Dit is een boek dat makkelijk weg te leggen is, maar direct weer pakt als je begint.

Selina

Hoeveel je ook van je kroost houdt…voor een jonge, vermoeide moeder is het soms wel prettig om bewust te worden gemaakt van alle kleine geluksmomentjes die je beleeft. In ‘Hazlit, of het boek van belangrijke en onbelangrijke maar prettige vormen van geluk’ staan juist de kleine vormen van geluk centraal. Heel handig voor als je je zoon of dochter weer eens achter het behang hebt willen plakken.

Aan de andere kant wil ik toch ook extra aandacht schenken aan het voorlezen en samen lezen. Vooral als je kinderen iets ouder worden, is het enorm leuk om samen een boekje te lezen. Bethany en het Beest is bijvoorbeeld een boek dat je aan je kind voorleest, terwijl je zelf ook dubbel ligt van het lachen. Of kies een mooi boek over een historische gebeurtenis zoals Clara, de eerste neushoorn in Nederland

Niet alleen je kind leert er iets van, maar jij komt ook nieuwe dingen te weten. Ontspanning en leesopvoeding combineren, dat is dubbele winst en dubbel plezier!

Yvonne

Wanneer je dan even een moment voor jezelf hebt, met het risico dat je zo weer gestoord kunt worden in je rustmoment, wil je geen ingewikkeld boek lezen. Daarom is de serie: Molly en het Kattencafé van Melissa Daley echt een aanrader. Deze tweedelige serie, gaat over het leven van kat Molly. Molly haar baasje kan niet meer voor haar zorgen en na een lange en gevaarlijke zwerftocht komt ze bij Debbie en haar café terecht. En dat er geen betere plek voor Molly is, blijkt wel uit het feit dat Debbie haar café zelfs heeft veranderd in een kattencafé nadat Molly bij haar is komen wonen.

En wees eerlijk: als drukke moeder verlang je toch af en toe naar het lome en eenvoudige leven van een kat? Met deze serie, geschreven vanuit de beleving en gedachtegang van kat Molly, ben je heel even zelf die lome en luie kat die zich nergens druk om hoeft te maken.

Dit waren onze Moederdagtips! Fijne Moederdag!