Stadsstuipen en Buitendrift

‘Stadsstuipen’ en ‘Buitendrift’ zijn verhalenbundels van Yvonne Gillissen, een Nederlandse (trainings-)actrice, toneelregisseur en schrijver van drama en proza. De boeken zijn beide een verzameling van korte verhalen die respectievelijk zich in stedelijk gebied afspelen en in landelijke omgeving.

Stadsstuipen

In ‘Stadsstuipen’ staan zeven korte verhalen die geheel los staan van elkaar. De verhalen spelen zich af in typisch stedelijke gebied zoals op dak van een flat, onder een viaduct en in een chique hotel. De korte verhalen ‘pakken’ je meteen. Ze zijn erg origineel en na iedere alinea ben je nieuwsgierig hoe het verhaal verder gaat. Sommige verhalen hebben een open einde dat niet geheel bevredigend is. Het verhaal eindigt abrupt en als lezer ben je een beetje teleurgesteld dat je nu niet weet hoe het verhaal verder gaat. Dat is jammer, maar misschien ook wel weer leuk omdat het nu aan jouw eigen fantasie is het verhaal voort te zetten.

Stadsstuipen: De uil van Montezuma

Als voorbeeld: ‘De uil van Montezuma’ gaat over een mooie jonge vrouw die onderweg is voor haar werk. Ze is bloedmooi en vindt het geen enkel probleem om relaties aan te gaan met gehuwde mannen. Het levert haar spanning en materieel genot op. In dit verhaal gaat het echter mis. Ze krijgt een véél te duur cadeau, in de vorm van een juweel ‘De uil van Montezuma’ en ze ontdekt dat er iemand in haar hotelkamer is geweest. Als ze inpakt voor vertrek merkt ze bovendien dat haar koffer zwaarder aanvoelt, ook al is deze nog leeg. En nu? Ik had graag het vervolg gelezen hoe deze verwende vrouw met zo’n situatie omgaat.

Stadsstuipen: Onder Orion

Een pareltje is het verhaal ‘Onder Orion’. Een vrachtwagenchauffeur observeert een vrouw omdat hij in haar zijn niet-bestaande dochter ziet. Hij schenkt haar cadeautjes zonder enige boodschap of een afzender erop. Het verhaal is boeiend geschreven en erg ontroerend en menselijk. De anonimiteit van de stad spreekt boekdelen en de eenzaamheid is een feit. Zie: ‘De eenzame eeuw’ van Noreena Hertz. Dit in tegenstelling tot ‘Buitendrift’ waar in dorpen alles en iedereen elkaar kent.

Buitendrift

De verhalen spelen zich hier af in landelijk omgeving, als voorbeeld: op een kerkhof, op een boerderij, in een moestuin en zomaar in het veld. De gemeenschappen zijn klein en niemand is anoniem. Dit heeft voordelen (burenhulp!) maar het komt af en toe ook benauwend over. Het boek is duidelijk een tegenhanger van ‘Stadsstuipen’ alhoewel er absoluut geen voorkeur wordt uitgesproken qua woonomgeving. ‘Het is zoals het is’? Heeft Yvonne wellicht willen overbrengen? Of wordt de mens gevormd naar zijn omgeving? Dit laat zij in het midden. Maar het is wel knap hoe haar originele verhalen echt typisch passen bij de mentaliteit van mensen en hun leefomgeving.

Buitendrift: Limonadeliefde

In ‘Buitendrift’ heb ik vooral genoten van het verhaal ‘Limonadeliefde’. Drie jongens uit een dorp helpen een oude boer omdat hij wordt opgenomen in het ziekenhuis. Helpen zij hem vanwege de vanzelfsprekende ‘burenhulp’ oftewel ‘noaberschap’? Of omdat ze alle drie helemaal gek zijn op zijn jonge vrouw die altijd al het mooiste meisje van de klas was, in dit geval: van het dorp. De hoofdrolspeler uit dit verhaal heeft ooit een affaire met haar gehad en ziet zijn kans schoon om haar te benaderen als de boer is overleden. Maar hij is al te laat…

‘Stadsstuipen’ en ‘Buitendrift’

De korte verhalen in deze beide boeken zijn erg origineel en pakken je meteen. Dat is erg knap want meestal heeft een verhaal een aanloopje nodig. Yvonne schrijft boeiend met een aangename snelheid en vaak een verrassend einde.

Ik vind haar schrijfstijl aangenaam maar ik vond het gebruik van drie werkwoorden achter elkaar wel af en toe een beetje vreemd om te lezen. Dit komt omdat zij vaak in de onvoltooide toekomende tijd schrijft en het werkwoord ‘zullen’ er daarom vaak bij komt. Ook zijn de zinnen hier en daar een beetje ongebruikelijk. Voorbeeld: “verlangend naar het glas limonade dat later op de dag op hem wachten zou”.

Desalniettemin zijn beide boeken erg leuk om cadeau te geven aan vrienden die verhuizen van de stad naar het platteland. Of omgekeerd. Dan kunnen ze vast wennen aan een andere leefomgeving en vooral aan: andere verhalen!