Kinderspel

Laatst hoorde ik in een boeken-podcast dat aangeraden boeken vaak de leukste zijn. Smaken verschillen natuurlijk, maar toch is het de moeite waard om eens te kijken naar boeken die aangeraden worden! Van een collega kreeg ik de tip om ‘Kinderspel’ van Paul Cleave te lezen. Met lichte twijfel ben ik hier aan begonnen. Vindt mijn collega wel leuk wat ik leuk vind? Ik ben blij dat ik naar haar geluisterd heb. Wat was dit een spannend verhaal!

Thriller/misdaad

Alleen kan mijn zoon niet verdwenen zijn. Niet echt. Dat is iets wat andere mensen overkomt, net als auto-ongelukken, kanker en huizen die afbranden.

Waar ligt de scheidslijn tussen thriller en misdaad? Kan het ook samenvallen? Wat mij betreft kan dat zeker. ‘Kinderspel’ begon met een vermissingszaak van een kleine jongen. Het werd een sterk misdaadverhaal toen bleek dat de ouders van de jongen, als misdaadboekenschrijvers, de perfecte daders zouden kunnen zijn. Verder in het verhaal, wanneer er sporen van de jongen worden gevonden en de dader langzaam aan het licht komt (maar is dat wel zo?) verandert het boek in een geweldige thriller. Hoe dan ook, voor mensen die graag spannende boeken lezen, is deze heel goed!

Whodunnit

Bij de afzettingen verzamelen zich journalisten. Camera’s worden op ons scherpgesteld. Nog even en ze gaan de buren interviewen.

Ja, dan heb je nog het whodunnit-genre. Is dat wel een echt genre? Eerder schreef Lysanne al een blog over de boekengenres anno 2023. Hier bleek al uit dat de mogelijkheden tot nieuwe genres onuitputtelijk lijken te zijn. Maar even terug naar ‘Kinderspel’. De vraag wie de jongen ontvoerd heeft en wat er met hem is gebeurd, is de rode draad door het verhaal. En hebben de ouders er nu wel of niet iets mee te maken?

Stel dat

Alleen speelt meneer Stel Dat geen spelletjes als hij zegt: Hij is weg. Iemand heeft hem meegenomen. Iemand smokkelt hem door de mensenmassa mee.
‘Zach?’
Je moet opschieten.

In ‘Kinderspel’ komt regelmatig een anderen stem aan het woord. Het is de stem van meneer Stel Dat. Meneer Stel Dat is een stem die we allemaal wel herkennen. Een klein stemmetje in je hoofd die je waarschuwt en je soms tot waanzin drijft met de mogelijke uitkomsten van een handeling. Bij de vader van Zach is deze stem sterk aanwezig. De stem helpt hem bij het schrijven dan zijn boeken, maar de stem zorgt soms ook voor een rode waas van woede.

Nachtmerrie

Onze vingerafdrukken worden genomen, volgens Kent om ons ‘uit te sluiten’. Als ze afdrukken bij het raam vinden, zullen ze willen weten of die van ons zijn of van iemand anders.

De verdwijning van een kind is de grootste nachtmerrie van iedere ouder. Je kunt je niet voorstellen hoe het is als je kind verdwijnt. De theorie dat je er zelf iets mee te maken hebt en beschuldigd wordt van ontvoering of moord maakt de situatie ondraaglijk. Als lezer van ‘Kinderspel’ vraag je je van begin tot eind af wat er is gebeurd. Paul Cleave schrijft op een goed leesbare, interessante en spannende manier die je niet los laat.

Nog meer spannende thrillers: