Bodyhack – Een pakkende jeugdthriller

Computerhackers, een cyborg, vreemde experimenten en hechte vriendschap. Dat zijn vier van de belangrijkste ingrediënten van de spannende jeugdthriller Bodyhack van Tanja de Jonge. Het verhaal bevat een aantal science-fiction-elementen maar speelt zich af in het hier en nu. Daardoor is het boek aan de ene kant spannend en griezelig, maar toch ook herkenbaar.

Bjorn is de beste vriend van Kevin. Bjorn was een gewone jongen die na een ernstig auto-ongeluk in een Japanse kliniek weer opgelapt werd. Daar kreeg hij 3d-geprinte lichaamsdelen en zijn brein werd geprogrammeerd. Sindsdien is Bjorn een cyborg: half mens half robot. Het ICDP ( International Cyborg Defense Programme ) wil Bjorn graag tot strijder voor het Amerikaanse leger maken. Maar Bjorn slaat op de vlucht. Er zijn nog maar een paar mensen die hij kan vertrouwen: zijn vader, Kevin en diens vrienden Joris en Anne. Met hen houdt hij contact via een ingenieus computerhacksysteem. Nadat Kevin zijn vriend in een stationsrestauratie ontmoet heeft, ontbreekt ieder spoor van Bjorn. Zit de ICDP hem op de hielen? En wat heeft dr. Adrienne Wildschut ermee te maken? Er volgt een spannend avontuur waarbij van alles aan bod komt. Van ingenieuze hackmethodes tot geheimzinnige medische experimenten in een ondergronds laboratorium en van slim speurwerk tot onverwachte wendingen.

Meer dan spanning alleen

Tanja de Jonge weet in dit verhaal veel elementen met elkaar te verbinden. Een snufje sciencefiction en een portie spanning worden gecombineerd met een vleugje humor en een dosis medische informatie. Want de lezer steekt in dit verhaal ook het nodige op over progeria, een ziekte waarbij kleine kinderen versneld verouderen. Dit laatste gegeven leidt in dit verhaal niet alleen tot de griezelige medische experimenten, maar voorziet het ook van een medisch-ethische laag. Want wie beslist over leven en dood? En waar ligt de grens tussen goed en kwaad? Kortom, Body Hack is meer dan alleen een spannend verhaal.

‘Ze legde haar hand op het voorhoofd van haar dochter. Ik zag aan haar hele houding dat ze het ook wist. Dat het ging gebeuren. Da het niet meer tegen te houden was.’

Voor wat oudere kinderen ( ca. 13 jaar en ouder) is Bodyhack een boek dat zeker aan zal spreken. Het hele gebeuren rond het hacken van computers zal bij hen in de smaak vallen. Verder is het een erg spannend verhaal dat leest als een trein en dat je pas weg kan leggen als het uit is.