Natan Z. – Arjan Alberts

Natan Z.Als een tbs’er nog één keer de kans krijgt…’ is een debuutthriller, geschreven door Arjan Alberts. Het liefst lees ik series op volgorde, maar zo nu en dan lees ik (bewust of onbewust) een later deel van een reeks en raak ik alsnog zo enthousiast, dat ik het verhaal vanaf het eerste deel wil leren kennen. Dit gebeurde bijvoorbeeld toen ik Alex B., het tweede boek van auteur Arjan Alberts, mocht lezen met dank aan Xander Uitgevers. Meteen na het omslaan van de laatste pagina heb ik het boek aangeschaft waar het allemaal mee begon: Natan Z. Dit boek is uitgegeven in 2019 en is de debuutthriller van Arjan Alberts.

Natan Z.

Acht moeders van jonge kinderen zijn om het leven gebracht. Zij hadden met elkaar gemeen dat ieder van hen leed aan een ongeneeslijke ziekte. Dader Natan Z. is opgenomen in een tbs-kliniek, maar dreigt door een fout van justitie vroegtijdig vrij te komen. Zijn advocaat Reinier staat achter hem en zet alles op alles om zijn cliënt vrij te pleiten, maar komt door zijn vastberadenheid tijdens het proces achter een gruwelijke ontdekking.

Hannah, echtgenote van Reinier, is getroffen door een writers block. Haar uitgever blijft maar hameren op het feit dat ze nieuw materiaal aan moet leveren, maar er komt niets uit haar handen. Totdat ze op een onbewaakt moment het dossier over Natan Z. in handen krijgt. Ze besluit in de Franse Alpen, in de vakantiewoning van haar schoonouders, haar nieuwe boek uit te werken, zodat ze in alle rust kan schrijven. Maar eenmaal aangekomen in het afgelegen landhuis ontdekt ze iets dat ieders voorstellingsvermogen te boven gaat.

Suus de Bruyn, tweeëntwintig jaar oud, is net klaar met haar studie Sociaal Pedagogische Hulpverlening en heeft na een stage bij de Maarsseveensekliniek een baan bij de kliniek aangeboden gekregen. Al snel wordt ze overgeplaatst naar afdeling Zebra, de afdeling waar patiënten met een persoonlijkheidsstoornis zijn ondergebracht. Één van deze patiënten weet Suus op een dusdanige manier te intrigeren dat zij levensgevaarlijke risico’s neemt.

Bloedstollend spannend

Natan Z. valt, na het lezen van Alex B., zeker niet tegen, ook al heb ik ze dus eigenlijk in de verkeerde volgorde gelezen. Want ook dit deel is bloedstollend spannend. Het houdt je van begin tot eind op het puntje van je stoel en heeft je volledig in zijn greep. Onverwachte wendingen volgen elkaar vlot op, waardoor je hoofdstuk na hoofdstuk verslindt. Het slot is net zo verrassend en sluit het boek daarmee ontzettend sterk af.

Ik zag dat het slotdeel van deze trilogie, Anna V., dit jaar is verschenen. Deze staat dan ook bovenaan mijn verlanglijstje voor kerst, hopende dat ik dit derde deel binnenkort onder de kerstboom mag aantreffen. 🙂

Meer bloedstollende thrillers: