Een heftige roadtrip door Amerika

Twee vrouwen komen met dezelfde vlucht aan in Miami. Allebei dragen ze een verhaal bij zich en kijken ze uit naar hun tijd in die stad. Maar het duurt niet lang of Nadine en Ava merken dat Amerika niet het beloofde land is. In ‘Lijndansen’ volg je de vrouwen op hun onverwachte, heftige roadtrip.

Weg met goede voornemens

Mijn goede voornemen voor 2023 was om niet meer te veel recensie-exemplaren op mijn ‘nog te lezen’ stapel te hebben liggen. We krijgen bij Boekrecensiesblog steeds meer aanvragen, wat echt super is, begrijp me niet verkeerd. Maar ik wil ook regelmatig zelf een boek kunnen kiezen, om te voorkomen dat lezen als werken gaat voelen. En o ja, ik werk ook fulltime dus zo heel veel tijd om te lezen heb ik toch al niet. Maar toen Willemijn Mignot mij een berichtje stuurde, ging ik meteen voor de bijl. Twee vrouwen, onverwacht op roadtrip door Amerika, op weg naar het concert van een coutryzangeres en o ja, de titel: ‘Lijndansen.’ Ik dacht meteen terug aan onze eigen roadtrips door Amerika en mijn eigen liefde voor het land, countrymuziek die we tijdens die reizen ontdekte en mijn collectie cowboylaarzen. Heerlijk om me even in die sfeer onder te dompelen. De verwachtingen vooraf waren dan ook hooggespannen!

‘Lijndansen’ voert je mee naar Amerika

Willemijn Mignot maakt die verwachtingen met ‘Lijndansen’ meer dan waar, laat ik daarmee beginnen. Eenmaal begonnen met lezen wilde ik het boek niet meer wegleggen en las ik het (te?) snel uit. Je voelt je als lezer de derde reiziger in de auto van Nadine en Ava. Mignot schrijft beeldend en zet de twee totaal verschillende vrouwen allebei heel geloofwaardig neer. Inclusief het ongemakkelijke gevoel dat regelmatig tijdens deze roadtrip ontstaat en de twijfel ‘Was dit nu eigenlijk wel zo’n goed idee?’

Een onwaarschijnlijk plan

De Amsterdamse Nadine werkt als stewardess en ontmoet de zieke Ava al aan het begin van de vlucht naar Miami. Ava is op weg naar een health clinic, Nadine blijft langer in Amerika om samen te kunnen zijn met haar vriend, Jack. Maar hun samenzijn loopt anders dan gedacht en Nadine vertrekt halsoverkop met haar huurauto, zonder kleding. Terwijl ze die gaat kopen, ontmoet ze Ava opnieuw. Die vond in de kliniek niet wat ze verwacht had en loopt gedesorienteerd rond. Een poster waarop het optreden van Kacey Mustgraves staat aangekondigd zorgt voor een gesprek. Nadine heeft haar al zien optreden in Paradiso, Ava is nieuwsgierig naar de muziek.

Ava twijfelt. Meent Nadine dat? Ergens binnen in haar buik voelt ze dat oude bekende gevoel. Geluksvlinders en spanning tegelijk. Dat kan toch niet? Ze kan toch niet zomaar met de eerste de beste vreemdeling in de auto stappen?

Uit ‘Lijndansen’ van Willemijn Mignot

Twee totaal verschillende vrouwen

Als er nog tickets blijken te zijn, besluit Ava toch mee te gaan. Al snel blijken de vrouwen totaal verschillend te zijn. Waar Nadine zich als een vis in het water voelt in Amerika, vindt Ava veel dingen een beetje spannend. Ze hebben een totaal andere achtergrond en heel verschillende levens. Nadine heeft een flatje in Amsterdam waar ze zelden is en dat redelijk kaal is. Ava is getrouwd, heeft drie kinderen en een gezellig, mooi ingericht huis in een mooi dorp ergens in Nederland. Dat ze beiden regelmatig denken ‘waarom ben ik aan deze roadtrip begonnen’ is dan ook niet vreemd. En toch blijven ze samen en groeien ze naarmate ze elkaar beter leren kennen steeds meer naar elkaar toe.

Hoog tempo

Tijdens het rijden denken Nadine en Ava terug aan belangrijke gebeurtenissen uit hun leven. Soms ingegeven door iets wat de ander vraagt, soms ingegeven door het ritme van de reis. Dit gebeurt in flarden en in best een hoog tempo. Als lezer had ik nog heel veel meer willen weten over vooral het verleden van Nadine. Maar ook over het ziek zijn van Ava. Het boek had zeker een honderd pagina’s dikker mogen zijn van mij. Maar, het tempo en de manier van (terug)denken passen wel helemaal bij het tempo van de roadtrip en zorgen er extra voor dat je meegaat op reis. Ik waande me echt even zelf terug in Amerika en ik voelde de band tussen Nadine en Ava schuren en groeien. Kortom: ‘Lijndansen’ is een absolute aanrader!

Meer boeken met levensechte personages