Kamermeisje op de Titanic

Je kent het verhaal en je weet hoe het is gegaan. De Titanic is in 1912 tegen een ijsberg aangevaren en gezonken. Maar wat als er een heel andere theorie bestaat over dit wereldwijd bekende verhaal? Lotte van den Noort schrijft in ‘Unsinkable‘ een heel nieuw verhaal. Hoofdpersonage is Katharina Thompson, kamermeisje op de Titanic. Dit schip is wel gedoemd om te zinken, maar daar is niet alleen een ijsberg de oorzaak van. Aan jou de keuze om te beslissen of deze theorie ook een theorie blijft, of werkelijkheid wordt.

Titanic of Olympic

Mijn broer zit op de grond in het midden van zijn kamer. Om hem heen liggen omvergegooide stapels van papier. Blauwdrukken liggen gladgestreken op de sprei van zijn bed. Het is net of ik in een detectiveboek ben beland.

Volgens deze complottheorie is het niet de Titanic die op 15 april 1912 is gezonken, maar het zusterschip de Olympic. Dit schip is identiek aan de Titanic, alleen is ze eerder gebouwd. Door een ongeluk is de Olympic zwaar beschadigd geraakt en vanwege de schuldvraag keert de verzekeringsmaatschappij geen geld uit aan de White Star Line, waartoe de schepen behoren. Om faillissement te voorkomen besluit de White Star Line de twee schepen van naam te laten verwisselen zodat niet de nieuwe Titanic, maar de beschadigde Olympic de oversteek naar Amerika maakt. Maar een paar mensen weten hiervan, en zij hebben zwijggeld gekregen.

Katharina Thompson

Meer dan een halfjaar geleden stond ik in de haven toe te kijken naar voorbijvarende schepen en de zon die in de zee zakte, op weg naar de andere wereld. Vandaag zou het mijn beurt moeten zijn, maar het lot heeft anders bepaald.

Katharina Thompson was de dochter van een bankeigenaar, kreeg les van een gouvernante en droeg de mooiste kleding. Tot haar vader een verkeerde belegging deed en al zijn geld, en daarmee zijn status, verloor. Het hele gezin moest gaan werken. Katharina en haar moeder werden kamermeisje in een hotel. Via een advertentie in de krant vindt Katharina de mogelijkheid om als kamermeisje op de Titanic te werken. Met haar broer, die ook voor de White Star Line werkt, en haar verloofde Benedict, wil ze naar Amerika varen om daar een nieuw leven op te bouwen.

De ramp

Wanneer het mijn beurt is, aarzel ik. Ik kan tussen de reddingsboot en de Titanic naar beneden kijken, naar het donkere water. Mijn ademhaling stokt in mijn keel.

Ja, de Titanic zinkt. Je kent het verhaal. Lotte van den Noort beschrijft de ramp zo dat het een nieuw verhaal krijgt, en toch het bekende verhaal blijft. Er zijn mensen die niet geloven dat het schip kan zinken en er zijn mensen die volledig in paniek raken. Mensen verdrinken en mensen worden gered. Reddingsboten varen halfvol weg van het schip, redding laat lang op zich wachten.

Theorie of waarheid

We drijven weg van de Titanic. Men noemt haar onzinkbaar, het schip der dromen. Niets is minder waar.

Van den Noort schrijft dit verhaal op basis van een van de grootste complottheorieën ter wereld. Ze laat het aan de lezer over om te bepalen welke theorie waarheid is. Als geen ander weet ze oud en nieuw met elkaar te verweven tot een geheel op zichzelf staand verhaal. Je gaat op een andere, voor mij voelde het als een heel persoonlijke, manier naar de Titanic kijken. Al maanden stond dit boek op mijn verlanglijstje en wat ben ik blij dat ik hem heb mogen lezen!

Unsinkable is een Young Adult, en ook op die manier geschreven. Ondanks de 358 bladzijdes vlieg je door dit boek heen. Maar door de stijlvolle schrijfstijl is het boek ook erg goed voor volwassenen. Geen moment was ik niet geboeid door het verhaal. Voor mij is dit echt een pareltje die in elke boekenkast hoort te staan.

Wil je nog een Young Adult boek lezen? Dat kan, wat dacht je van deze boeken: