Edine – Mark Groenen

‘Edine’ is geschreven door Mark Groenen, een Nederlandse schrijver en docent Geschiedenis. Het boek verscheen in 2020 als zijn debuutroman. Het boek valt onder de categorie literaire romans en wordt ‘magisch realistisch’ genoemd.

Het verhaal

De ik-persoon wordt wakker in een kamer van een cruiseschip. Hij heeft een flinke kater en kan zich nauwelijks herinneren wat er de voorafgaande avond is gebeurd. Feit is echter wel dat zijn vriendin Edine niet naast hem ligt. Hij raapt zichzelf bij elkaar en gaat op zoek. Tijdens zijn zoektocht op het schip ontmoet de ik-persoon enkele mensen die hem helpen zoeken. De uren verstrijken en het wordt steeds vreemder dat Edine niet wordt gevonden.

Niet veel later komt hij er achter dat haar spullen ook zijn verdwenen uit hun kamer. Én dat hij zich op een reis voor singles bevindt. Hij begrijpt er niets meer van en de paniek wordt steeds groter.

Verschillende tijdslijnen

Intussen word je als lezer aan de hand meegenomen naar het verleden. We leren de ik-persoon kennen vanaf het moment dat hij op de middelbare school Edine ontmoet. Hij is op slag verliefd en als er op een avond een flinke zoenpartij plaatsvindt, is hij helemaal hoteldebotel. Edine echter niet en zij vertelt hem dan ook de volgende dag dat het eenmalig was. ‘Het ligt niet aan jou, maar aan mij’, zijn haar woorden met de nodige uitleg, maar hij wil het niet begrijpen.

Zoeken naar Edine

Langzaam maar zeker kom je als lezer erachter dat er een groot verhaal zit achter het feit dat hij Edine niet kan vinden op het cruiseschip. Tijdslijnen lopen door elkaar maar ook de realiteit en dromen. Helemaal lastig wordt het (vooral voor de ik-persoon) als blijkt dat zijn waarheid een hele andere is dan de waarheid van Edine, de politie en de psychiater. En alhoewel het perspectief van Edine niet tot nauwelijks wordt belicht, is het drama voor haar natuurlijk nog vele malen groter.

Humor en ernst

Het gekke is dat dit boek, over een behoorlijk ernstig onderwerp, echter zo leuk en vlot is geschreven dat het ook hier en daar zelfs humoristisch is. Het is op een een of andere manier heel puur, al is het echt verschrikkelijk dat de ik-persoon zijn grip op de realiteit verliest en steeds verder geobsedeerd raakt door Edine.

Dat dit een keer helemaal fout gaat, voel je als lezer snel aan, maar hoe en wanneer blijft tot het laatste moment een groot raadsel. Het einde is niet voorspelbaar en erg origineel.

Aanrader!

Als je mij van te voren had verteld dat het boek over een stalker gaat of iemand met ernstig psychische problemen, had ik het wellicht nooit gelezen omdat het onderwerp mij niet aanspreekt. Maar dit boek is veel meer dan dat. Het heeft een zeer prettige schrijfstijl, je kan het nauwelijks weg leggen en het verhaal is eigenlijk heel zielig. Daarnaast zit er de nodige mystiek in verweven over de octopus die ook op de cover prijkt.

Is er nog een minpuntje te noemen? Ja, de keren dat de ik-persoon moet kotsen, hadden écht iets minder gemogen… ondanks dat het wel in het verhaal past.

Desalniettemin: een aanrader en ik ga zeer zeker meer boeken van Mark Groenen lezen.

‘Edine’ heeft niets met Eileen te maken… maar toen ik dit boek las moest ik steeds denken aan het liedje uit de film: ‘Zoeken naar Eileen’…