De school in het magische maanlicht

Wie op zoek is naar een avontuurlijk verhaal met een vleugje magie heeft met ‘De school in het magische maanlicht’ van Susie Bower een prima jeugdboek in handen. Met herkenbare thema’s als vriendschappen, familiegeheimen en mysterieuze gebeurtenissen. Alles verpakt in een avontuurlijke zoektocht van een meisje dat op zoek gaat naar haar ware identiteit en uiteindelijk meer vindt dan ze ooit had durven dromen.

recensie De school in het magische maanlicht

School voor nobodies

Flynn is een weesmeisje dat al op jonge leeftijd is geadopteerd. Maar van een goede en liefdevolle band met haar ouders is geen sprake. Wanneer Flynn 11 jaar wordt, verandert haar leven drastisch als ze geheimzinnige berichten krijgt die haar meer vertellen over haar afkomst. Zo komt ze onder andere te weten dat ze de helft van een tweeling is, en dat die andere helft nog leeft. Flynn ontdekt dat haar zusje naar een kostschool in het plaatsje Middlethwaite gaat en zorgt ervoor dat ze door haar ouders ook naar die school gestuurd wordt. Alleen komt ze op de verkeerde school terecht: niet ‘De Academie’, maar de ‘Cruet Instelling voor Verlaten en Lastige Kinderen’, ook wel School voor Nobodies genoemd.

Mysterieuze aanwijzingen

In eerste instantie doet Flynn haar uiterste best om zo snel mogelijk weg te komen uit die enge school die geleid wordt door de vreemde mevrouw Cruet. Een school waar de leerlingen losers zijn, maar waar vooral ook vreemde dingen gebeuren. Flynn ontdekt steeds meer aanwijzingen over haar verleden en gaandeweg het verhaal leert ze haar medeleerlingen en ook zichzelf beter kennen. Maar dan komt het moment dat ze in contact komt met haar tweelingzus en ze voor een dilemma komt te staan. Kiest ze voor haar zus of voor haar nieuwe vrienden?

Magie en humor

Susie Bower schreef een verhaal dat in eerste instantie gaat over een avontuurlijke zoektocht naar het verleden van Flynn. Een verhaal dat veel magische elementen en ook de nodige humor bevat. Onder de oppervlakte gaat het ook over een meisje dat opgroeit, leert omgaan met haar onzekerheden, haar talent leert ontdekken en gebruiken en ervaart hoe belangrijk vriendschap is in het leven.

Detective

Het verhaal leest als een detective, steeds wordt er een stukje onthuld. Onderweg zorgen de nodige misverstanden en verkeerde conclusies ervoor dat het boek spannend blijft. Soms ligt het er een beetje te dik op, waardoor de oplettende lezer de verrassende plotwending op het eind al een tijdje had zien aankomen. Dat neemt niet weg dat het een vermakelijk avontuurlijk verhaal is.

Leeftijdsindicatie: kinderen tussen 9 en 12 jaar die houden van avontuurlijke verhalen waarin magie een belangrijke rol speelt.

Meer kinderboeken over magische avonturen