De strijd om de magische wens

Het verborgen land – de strijd om de magische wens‘ is een sprookjesverhaal over sprookjes. In een vuistdikke pil laat auteur Chris Colfer je in rap tempo kennismaken met een stoet bekende en minder bekende sprookjeshelden. Ze vormen de personages in een spannend, af en toe verrassend avontuur over een tweeling die de weg terug naar huis moet zien te vinden in een bizarre sprookjeswereld.

De strijd om de magische wens

De tweeling Alexandra en Koen verschillen nogal van elkaar. Zij een slimme meid, maar ook een beetje dromerig en een beetje een nerd. Koen daarentegen is een vrolijke jongen, maar duidelijk geen studiehoofd. Wanneer de kinderen op een dag een oud sprookjesboek van hun oma krijgen, is dat het begin van een spannend avontuur. De tweeling valt dwars door het boek en komt terecht in een sprookjesrijk. Een wereld die bevolkt wordt door sprookjeskoninginnen als Sneeuwwitje en Assepoester, elfen en feeën maar ook door boze wolven, trollen en kobolden. Alleen met behulp van de magische wens kunnen ze terugkeren naar hun eigen wereld. En om die wens te kunnen activeren zullen ze eerst 8 verschillende voorwerpen moeten verzamelen.

Ze leefden nog lang en …

Colfer gaat verder waar de oorspronkelijk sprookjes eindigden. Leefden ze inderdaad nog lang en gelukkig? Hoe gaan de prinsessen om met hun nieuwe rol als koningin? Wat is er eigenlijk terecht gekomen van Roodkapje? En wat is het verhaal van de Boze Stiefmoeder van Sneeuwwitje? Dat levert een verrassende kijk op bekende personages op. Roodkapje heeft bijvoorbeeld last van een onbeantwoorde liefde en ook in het geval van de stiefmoeder blijkt niet alles zwart-wit te zijn.

Leest als een trein

Van Chris Colfer zijn in Amerika inmiddels al een hele rits vervolgverhalen verschenen. De serie ‘The land of stories’ is erg populair. Het eerste deel is er nu in de Nederlandse vertaling en zal hier ook zeker in de smaak vallen. Het boek leest namelijk als een trein. In hoog tempo passeren allerlei avonturen en sprookjesfiguren de revue. Bekende heldinnen als Sneeuwwitje, maar ook minder bekende sprookjesfiguren als Goudhaartje en Jaap (van de Bonestaak) maken hun opwachting in het verhaal.

Doordenderende diesel

Persoonlijk vond ik het boek juist door dit hoge tempo af en toe meer weg hebben van een doordenderende diesel. Het dreigt af en toe een opsomming te worden van ontmoetingen en avonturen die in een eentonige cadans aan je voorbij dendert. Daardoor mist het verhaal hier en daar spanning. Aan fantasie geen gebrek bij Colfer, maar verteltechnisch is hij wat mij betreft geen hoogvlieger.

Dat neemt niet weg dat het verhaal genoeg te bieden heeft. Avonturen, een snel tempo, een flinke portie droge humor en een verrassende kijk op bekende sprookjes. En natuurlijk heeft ‘De strijd om de magische wens’ net als een echt sprookje ook een boodschap. Niet alles en iedereen is wat het lijkt. Wie goed kijkt, ziet dat ook een slecht sprookjesfiguur een persoonlijk verhaal heeft.

Geschikt voor echte sprookjesliefhebbers ( en lezers die van dikke boeken houden) vanaf 10 jaar.