Dood aan de Amstel

‘Dood aan de Amstel’ is geschreven door de Nederlandse auteur Ries Roowaan. Het is zijn tweede boek en kersvers van de pers!

Thriller of roman?

Toen ik het persbericht las en de cover zag, wist ik niet zo goed wat ik er van kon verwachten. Bovendien stond het genre nergens aangegeven. Alleen Bol.com meldt dat het onder thrillers/spannende boeken/romans valt.

Nu ik het heb gelezen, twijfel ik over het genre. Ik zou dit boek eerder onder ‘romans’ categoriseren dan onder ‘thrillers’. Het is spannend, dat wel, maar bovenal een roman waarin veel levensbeschouwingen staan. En zeer origineel! Het perspectief is namelijk geen ik-persoon, geen alwetende, geen hij, wij of zij maar het verhaal wordt verteld vanuit een persoon die net is overleden. Dat is even schrikken want het vergt een hoop fantasie om dit geloofwaardig over te laten komen. Het is Ries Roowaan gelukt! Al gauw ben ik eraan gewend en lees ik het boek vanuit de gedachten van de overleden persoon.

Het hiernamaals

Hoe het ‘leven’ eruit ziet ná de dood heeft nooit iemand kunnen vertellen. De hoofdpersoon uit ‘Dood aan de Amstel’ vertelt zijn verhaal. Het verhaal over zijn leven, zijn dood en de toestand waarin hij zich nu begeeft. Zijn dood is te snel en onverwachts gekomen. Hierdoor lijkt het alsof hij nog een tijdje rondzweeft tussen leven en dood, al hoewel zijn lichaam absoluut dood is. Opgeblazen worden tijdens een terroristische aanslag, is niet iets waar het menselijke lichaam tegen bestand is. Zo ook die van Leo, want daar ligt hij dan: hartstikke dood, in de P.C. Hoofdstraat te Amsterdam.

I love Amsterdam

Het verhaal speelt zich af na de coronapandemie en de stad is weer even levendig en druk als altijd. De man, Leo Hogeler is een ras-Amsterdammer, evenals zijn vriend Jan. Ze houden beiden intens van de stad maar ergeren zich dood aan de toeristen die er een puinhoop van maken. Het is gewoonweg té druk en het wordt de bewoners van Amsterdam niet gemakkelijk gemaakt doordat de horeca, de winkels en het verkeer totaal overbelast zijn.

Passie voor muziek en vrouwen

Leo vertelt zijn levensverhaal; hij was pianoleraar en rokkenjager. Beiden met veel passie. Zijn vriend daarentegen is maar een saaie huisvader en ambtenaar. Maar Leo is zijn vriend al een tijdje uit het oog verloren want Jan heeft zich gestort op een groot probleem voor Amsterdam: de toerist!

Op zijn zolderkamer werkt Jan plannen uit om Amsterdam te ‘redden’ van de teloorgang door de toeristen. Dat hij hierin héél ver gaat, blijkt wel als hij op een dag door de politie wordt opgepakt en door de Veiligheidsdienst wordt verhoord. Er is namelijk een terroristische aanslag geweest waarbij vele doden zijn gevallen. Leo is daar één van, maar wat heeft Jan ermee te maken?

Dood aan de Amstel

Ik ben verrast door deze originele roman en vind de schrijfstijl van Ries erg relaxed en duidelijk. Het verhaal gaat op een speelse manier naar links en naar rechts, maar stukje bij beetje kom je vooruit in het boek en vallen de puzzelstukjes in elkaar. Het einde is bijzonder. Zeker als je bedenkt dat het überhaupt al heel bijzonder is dat het verhaal wordt verteld door Leo in het hiernamaals, of beter gezegd: het hier-tussen-maals.

Ik heb het boek met plezier gelezen en vond het erg verrassend om eens een dode aan het woord te horen. Een aanrader!

Nu we het toch over Amsterdam hebben: