Ondermijnd, een levensechte thriller

Onderzoek Gelato

Kris Verburgt is 24 jaar oud en is werkzaam als hoofdagent bij de politie in Amsterdam. Ze ziet haar werk als haar roeping, mede omdat ze voor haar gevoel iets goed moet maken voor de overlast die haar vader altijd heeft veroorzaakt. Als ze de stoute schoenen aantrekt en bij haar leidinggevende aangeeft dat ze graag over wil stappen naar de recherche, stelt hij voor dat Kris eerst eens stage gaat lopen in een onderzoeksteam. Op deze manier kan ze alvast kennismaken met het werk van de recherche.

Nadat ze als invaller heeft deelgenomen aan een zeer succesvolle observatieklus voor de recherche, krijgt Kris de stage-plek toegewezen. Ze wordt hiervoor een aantal maanden overgeplaatst naar het rechercheteam. En als dan vervolgens ook nog eens vacatures verschijnen voor de recherche-afdeling in Amsterdam, aarzelt ze geen moment. Ondanks haar geringe ervaring als rechercheur wordt Kris aangenomen. En hoewel ze pas over enkele maanden kan beginnen aan de recherche-opleiding, is ze alvast definitief toegevoegd aan het onderzoeksteam. Vol enthousiasme begint ze dan ook als vast teamlid van het onderzoeksteam in ‘onderzoek Gelato’.

Maar dan gebeuren er een aantal vreemde dingen, zowel binnen als buiten ‘onderzoek Gelato’. Deze onverklaarbare toevalligheden beginnen zich steeds verder op te stapelen. Samen met drie goede collega’s besluit Kris om uit te zoeken wat er aan de hand is, maar voor ze het doorheeft komt het plotseling wel erg dichtbij…

Een kijkje in de keuken van de recherche

Auteur Suzanne van Brakel werkte jarenlang bij de recherche en is nu werkzaam als officier van justitie bij het Openbaar Ministerie, gespecialiseerd in grootschalige fraude en witwaszaken. Bij het lezen van haar debuut ‘Ondermijnd’ wordt al snel duidelijk dat Van Brakel schrijft vanuit haar ervaring in het vak, en dat maakt het boek ontzettend interessant. Juist ook omdat veel politie-boeken en -series mijlenver afstaan van de waarheid, zoals de auteur zelf aangeeft in een interview met De Spanningsblog. Hoewel regelmatig afkortingen en vakjargon worden gebruikt, is het boek netjes voorzien van een heldere en duidelijke begrippenlijst. En juist het gebruik van deze vaktermen maakt ook weer dat het verhaal authentiek aanvoelt. Van Brakel geeft daarmee met ‘Ondermijnd’ een zeer realistisch kijkje in de keuken van de politie.

Een realistische thriller van eigen bodem

Niet alleen hoofdpersonage Kris Verburgt is goed uitgewerkt, maar ook de collega’s en vrienden van Kris krijgen voldoende podium. Hierdoor leer je de personages en hun drijfveren goed kennen. De directe, vlotte en prettige schrijfstijl van Van Brakel in combinatie met de fijne opbouw van spanning en de verrassende wendingen zorgen ervoor dat je pagina na pagina omslaat. En dan plotseling, voordat je het beseft, ben je al aan het einde van het boek. ‘Ondermijnd’ is daarmee een absolute aanrader voor iedereen die op zoek is naar een realistische thriller van eigen bodem.

Uitgeverij Elessy en Suzanne van Brakel, bedankt voor het vertrouwen en het recensie-exemplaar!

Meer spannende thrillers op Boekrecensiesblog.nl:

2 Responses to “Ondermijnd, een levensechte thriller