‘Het gewicht van een piano’ liefde voor muziek

‘Het gewicht van een piano’ is geschreven door Chris Cander en vertaald door Iris Bol en Marcel Rouwé. Het is een mooie roman over muziek, liefde en de emotionele ballast in het leven die soms te zwaar is om te dragen.

Een bijzondere piano

Een bijzondere piano speelt de hoofdrol in deze roman. Katja, een Russische jonge vrouw, vlucht met haar Joodse man uit de Sovjet-Unie naar Amerika, tijdens de Koude Oorlog. Zij moet haar piano in vertrouwen achterlaten met het idee dat deze via omwegen zal volgen. De piano raakt echter zoek tijdens de reis.

Liefde voor muziek

Voor Katja is de liefde voor muziek en de specifieke Blüthner-piano haar leven. Zij heeft deze piano geërfd van een eenzame bovenbuurman die iedere avond op de piano speelde en haar de liefde voor muziek bijbracht. De muziek en het piano-spel worden in dit boek zo mooi beschreven dat je het bijna kan horen.

Liefde voor auto’s

De tweede verhaallijn speelt zich af in 2012 en gaat over de zesentwintigjarige Clara die auto-monteur is. Van haar relaties maakt ze een puinhoop en telkens weer staat ze vroeg of laat met haar koffers bij de voordeur. En met een grote zware piano! Zij heeft de piano van haar vader gekregen ook al kan ze geen noot spelen.

Te koop, of toch niet?

Door geldgebrek besluit Clara de piano te verkopen en een zekere Greg reageert meteen met een goed bod. Clara is echter zeer gehecht aan de piano omdat deze haar enige herinnering en tastbare overblijfsel is nadat zij haar ouders en haar ouderlijk huis verloor tijdens een brand. Ze trekt de verkoop weer terug maar Greg is volhardend. Hij wil de piano fotograferen en biedt nu een goed bedrag voor de huur van de piano voor slechts twee weken.

National Park Death Valley

Op het moment dat de piano wordt opgehaald, besluit Clara impulsief de verhuizers te volgen. Greg en de verhuizers komen na een lange rit aan bij hun reisbestemming: National Park Death Valley. Ze wordt opgemerkt en in eerste instantie als zeer irritant ervaren. Maar tijdens de volgende dagen komt er een gesprek op gang tussen Greg en Clara en blijken ze onlosmakkelijk met elkaar door deze piano te zijn verbonden.

Het gewicht van een piano

Greg blijkt de zoon van Katja te zijn die zichzelf van haar leven heeft beroofd in Death Valley. Zij kon het leven niet meer aan door de teleurstellende emigratie en een mislukt huwelijk met een alcoholistische man. De piano kwam terug in haar leven maar verloor zij na een paar jaar voor een tweede keer. Zij gaf pianoles en kreeg een relatie met een leerling. Haar man ontdekte dit echter en ging compleet door het lint…

Greg verwerkt de emotionele zware last van het verlies van zijn moeder door nog één keer de piano in een prachtige setting te fotograferen als ode aan Katja.

Clara kan de waarheid die Greg haar vertelt over haar vader en de piano amper aan maar besluit de piano toch los te laten. De piano is symbool gaan staan voor de zware last die zij met zich meedraagt sinds het verlies van haar ouders. Na een paar intense dagen met Greg (en de verhuizers) in de woestijn en een motel, neemt ze de eerste goede beslissing in haar leven…

Mooi verhaal over liefde, muziek en heling

Het boek is een mooi verhaal. De schrijfstijl is verhalend en helder. Toch viel deze mij een beetje tegen en had ik af en toe het idee dat ik een New Adult boek zat te lezen. De beschrijvingen van de imposante natuur van Death Valley, het intense verdriet van Katja en de kortstondige liefdesrelatie tussen Katja en haar minnaar hadden met meer verdieping geschreven mogen worden. Net als het schuldgevoel van Greg en het zoekende karakter van Clara.

Daarentegen is de piano uitvoering en met veel liefde beschreven en is de muziek mooi uitgewerkt. En een compliment voor de vertalers!