‘Raam, sleutel’ over rouw en verdriet

‘Raam, sleutel’ van Robbert Welagen is zijn nieuwste roman, uitgegeven in mei 2021. Het is een prachtige roman over rouw en schuldgevoelens. Net als zijn novelle ‘Antoinette’ is dit boek bijzonder omdat het zo door en door menselijk is.

Raam, sleutel

Het verhaal vangt aan als Karlijn, een schrijfster, thuis (in een bovenwoning in Amsterdam) wordt geïnterviewd vanwege haar debuutroman. De interviewster is Hanna, een mooie vrouw die niet onder stoelen en tafels steekt dat ze zich aangetrokken voelt tot Karlijn. Na het interview, terwijl de camera-ploeg alle spullen weer inpakt, zitten Karlijn en Hanna nog even na te praten in het raamvenster. Karlijn zet het raam open en is een beetje in de war vanwege het subtiele geflirt van Hanna. Ze loopt mee naar beneden om te helpen sjouwen met alle spullen. Als ze weer naar boven loopt ziet ze dat de deur is dichtgevallen door een windvlaag vanuit het open raam.

Samenloop van omstandigheden

Ze belt via een buurvrouw haar vriend die als leraar in een ander deel van de stad werkt. Ze spreken af dat hij haar tegemoet fietst en zij vast zijn kant op loopt. Zo kan ze snel de sleutel krijgen en weer verder met haar dag. Maar haar leven staat niet veel later totaal stil. Arne is door een bestelbusje aangereden en was op slag dood.

Rouw en schuldgevoelens

Karlijn is in een shocktoestand en in diepe rouw. Dit toont ze echter niet aan de buitenwereld. Maar als lezer zie je haar in de volgende weken niet alleen verward zijn, maar ook rare dingen doen en zich afsluiten van alles en iedereen. Alleen haar zusje weet haar nog een plezier te doen door haar wekelijks mee te nemen naar een grote supermarkt. Daar blijft Karlijn in de auto zitten en kijkt naar de wereld die om haar heen beweegt.

Onvermijdelijke relatie met Hanna

Op een moment loopt ze toch Hanna tegen het lijf en ontstaat er meer dan een vriendschap. Dit doet Karlijn enerzijds goed maar als lezer heb je al gauw in de gaten dat ze hier nog lang niet aan toe is. Hanna is heel lief voor Karlijn en ze beleven mooie dagen en een mini-vakantie. Hanna geeft Karlijn zelfs de sleutel van haar appartement. Karlijn doet vervolgens echter rare dingen waar Hanna na verloop van tijd achter komt. Dit is het einde van hun relatie.

Deze breuk heeft wel als gevolg dat Karlijn een beetje wakker wordt uit haar introverte toestand. Het lukt haar om op te houden zichzelf de schuld te geven van de dood van haar vriend en Hanna onbewust als medeplichtige te zien.

De uitgever van Karlijn weet haar mee te nemen naar Berlijn voor een interview omdat haar boek enorm succesvol is geworden. In Berlijn krijgt Karlijn inspiratie voor een nieuw boek en kruipt zij eindelijk echt uit haar cocon.

‘Antoinette’ en ‘Raam, sleutel’

Wederom is dit een roman van Robbert Welagen die indruk maakt. De novelle ‘Antoinette’ vond ik al een pareltje! ‘Raam, sleutel’ is meer uitgebreid maar gaat ook over dezelfde emoties.

Waar bij een middelmatige schrijver deze roman zou kunnen stuk lopen op een te langdradig middenstuk, blijft ‘Raam, sleutel’ interessant en meeslepend. Als lezer begrijp je Karlijn vaak niet en zou je haar wakker willen schudden. Maar iedere vorm van rouwverwerking is uniek. Aan het einde van het boek ben je alleen maar enorm blij dat Karlijn de draad weer oppakt. Ze hoort weer geluiden van de buitenwereld, ze ziet weer kleuren en een beetje toekomst. Knap geschreven!