De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo

Heb je zin in een lekker verhaal, eentje waarbij je wegdroomt naar het verleden, maar dat tegelijkertijd ook nog een boodschap heeft? Dan raad ik je ‘De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo’ meer dan aan. Een heerlijk boek om in een ruk uit te lezen.

Cover Zeven echtgenoten Evelyn Hugo

Hooggespannen verwachtingen

Nadat ik pas enorm genoten had van ‘Daisy Jones & The Six‘ lag de lat voor Taylor Jenkins Reid best hoog. Helemaal omdat ‘De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo’ mij een paar jaar geleden door meerdere mensen werd aangeraden. Ik downloadde al lang geleden een leesfragment, maar het kwam er niet van om het boek te lezen. Tot nu dus.

De titel van dit boek verraadt al best veel – het boek bestaat voor het grootste gedeelte uit de memoires van filmster Evelyn Hugo. Die inderdaad zeven keer getrouwd is. Tot nu toe weet niemand precies waarom. Evelyn lokt de vrij onbekende journaliste Monique Grant naar haar eigen huis, met de belofte van een exclusief artikel over een veiling van haar jurken voor het goede doel. Dan blijkt dat Evelyn meer wil: ze wil haar levensverhaal vertellen. Waarom aan Monique? Dat is voor iedereen – inclusief Monique zelf – een raadsel.

Heden en verleden wisselen elkaar af

Monique krijgt niet meer te horen van Evelyn dan dat ze haar levensverhaal op wil laten schrijven. En: Monique mag het pas uitgeven als Evelyn overleden is. Iets waar ze even over na moet denken, maar waarvan ze al snel inziet dat het een geweldige kans is. Evelyn vertelt haar niet alleen over alle echtgenoten die ze heeft gehad, maar ook alles over haar carrière in de filmwereld. Je gaat niet alleen op in het verhaal van Evelyn zoals ze dat aan Monique vertelt, maar ook in het verhaal van Monique zelf. Door de ‘opdracht’ van Evelyn veranderen er ook veel zaken in haar leven. Monique leert voor zichzelf opkomen en keuzes maken.

De zeven echtgenoten is een verhaal met een boodschap

Taylor Jenkins Reid heeft een heel fijne schrijfstijl, eentje die je meeneemt in het verhaal waardoor je niet wil stoppen met lezen. Wat zou er achter het volgende huwelijk schuilgaan? Vindt Evelyn ooit haar grote liefde? Maar ‘De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo’ is meer dan alleen een meeslepend verhaal. Er gaat meer schuil achter Evelyn dan je in eerste instantie zou denken. Daar wil ik eigenlijk niets over vertellen – want dan geef ik al snel te veel weg. Geloof me maar als ik zeg dat er een verhaal is achter iedere echtgenoot en dat al die verhalen samen een boodschap hebben. En dat ik inmiddels wel begrijp waarom zoveel verschillende mensen mij een paar jaar geleden dit boek hebben aangeraden.

Niemand is honderd procent goed of slecht. Dat weet ik natuurlijk best. Ik heb het al op jonge leeftijd ondervonden. Maar soms verlies je uit het oog hoe waar het is. En dat het voor iedereen geldt.’

Uit ‘De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo’

Meer meeslepende verhalen: